További Net cikkek
A korábban az alternatív valóság játékokban (ARG) hírnevet szerző Jane McGonigal találmánya, a Superstruct szériaindítónak tűnik: az IFTF azóta földrengés-víziók megosztására kérte fel a nagyérdeműt (After Shock), és egyértelmű, hogy hamarosan újabb kreatív kezdeményezések várhatók.
Valóságszínház
Ahhoz, hogy valóban élvezzük a játékot, célszerű megszabadulnunk az online közösségi játékokhoz kapcsolódó kliséktől. Felejtsük el a látványos grafikát (magunk hozzuk létre), a viszonylag lineáris történetmenetet (azt is mi találjuk ki), fantasy-tájakat, kasztokat, szörnyeket (maga a valóság a szörny). Míg például a World of Warcraftban azért - legyünk akármekkora fanatikusok is - csak tudjuk, hogy egy fiktív univerzumban kalandozunk, az IFTF-kísérletekben valóság és fantázia határai teljesen összemosódnak.
A hagyományosabb online szerepjátékokkal és például a Spore-ral ellentétben, a Superstruct fikciója a realitásban gyökerezik, könnyen megvalósulható élethelyzetekre dolgozunk ki stratégiákat, tényleges fenyegetések elkerülésén agyalunk, a játéktér nem korlátozódik a monitorra, a web 2.0-ás világ összes kommunikációs csatornája (blog, twitter, wiki stb.) igénybe vehető, az interakció kitapinthatóan tárgyi közegben bonyolódik. Hamisítatlan közösségi bölcselet születik a teljesen demokratizált alkotási folyamatban. Mindenki alkotó, a Superstruct rendszerei Wikipédiákként fejlődnek ki.
Nyilvánvalónak tűnik, hogy ez a játékfejlesztés egyik jövőbeli útja. Közösségi világháló, masszívan sok résztvevő, felhasználó által generált tartalom, ARG (Alternate Reality Gaming) egyetlen platform (ami valójában platformok sora) égisze alatt történő összefonódása összefonódás nélkül, külön-külön is garantálnák a sikert. Az ötletgazdák jó érzékkel tapintották ki a célközönséget leginkább befolyásoló trendeket, és sikeresen gyúrták egybe a szerteágazó irányvonalakat.
A megmérettetés
Az öt globális fenyegetésre (járványok, élelmezési rendszer összeomlása, kimerülő nyersanyaglelőhelyek, szétesett globális kommunikációs hálózatok, tömeges migráció), elkerülésükre vonatkozó javaslatok, forgatókönyvek legjobbjait különböző kategóriákban értékelték és díjazták az IFTF által felkért hírességek: számítástudományi szakemberek, sci-fi szerzők, közösségihálózat-guruk. A teljesség igénye nélküli lista: Bruce Sterling (a cyberpunk kitalálója), Jimmy Wales (a Wikipédia alapítója), Tim O'Really (a web 2.0 keresztapja) és természetesen IFTF-munkatársak is.
A szervezők elégedettek a válaszokkal, és mint ahogy a díjkategóriák (legheroikusabb, leginkább együttműködés-alapú, legváratlanabb stb.) száma is bizonyítja, akadt miből válogatniuk. Sok forgatókönyv - szuperstruktúra - ugyan túlzottan naivra, mások techno-evangélizmussal átitatott hurrá-optimistára, megint mások fantasztikus mesére sikeredtek, viszont jó pár nemcsak a javaslat eredetisége, hanem annak kivitelezhetősége miatt is külön figyelmet érdemel (amit az első hely mellett alkalmanként kiosztott ezüst- és bronzérem is alátámaszt).
Szuperstruktúrák
Az egyaránt stratégia és szerveződés Trustnet tagjai például egyénileg kódolt RFID olvasóval/címkével rendelkeznek. Utóbbi egy nemzetközi adatbázishoz kapcsolódik. Ha a szerveződés más tagjaival érintkezünk, a címkék is kommunikálnak egymással, s rájuk hallgatva döntjük el, bízunk-e az illetőben, vagy sem. Döntésünkhöz adatbázis-kutatásokat is végezhetünk, bizalmunkat különböző kritériumok (általános, professzionális stb.) alapján helyezhetjük másokba. Mihelyst megszoktuk a címkéket, egyre praktikusabban használjuk őket, könnyebben eldöntjük például, hogy autónk javítását rábízzuk-e az adott szerelőre, vagy sem. Minél több idegenben bízunk meg, annál inkább kitágulnak a határok, és embertársainkhoz nem személytelen tömeg részeként, hanem individuumokként viszonyulunk.
Az Open Fab Initiative helyi gazdaságokat támogat a nyílt forráskódú gyártáshoz csatlakozásban. Erre azért van szükség, mert 2019-re az olaj ára drasztikusan emelkedett, az export visszaesett. A helyi gyártás kisebb közösségek igényeit, illetve különböző régiók együttműködését is kielégíthetné, különösen akkor, ha a monokulturális termelésről sikeresen átállnának "bármi" elkészítésére. Ehhez kellenek a Fab rendszerek.
A Terra Perma masszív virtuális világa valódi időjárási, éghajlati és ökológiai adatok monitorozásával juttatná olyan ismeretekhez a játékosokat, amelyeket okosan hasznosítva és koordinálva fenntartható szinten maradna a Föld élelmiszer-gazdasága. Az Insects4Food feleslegessé vált gyáraiban rovarprotein tömeges gyártásával oldódna meg a fehérjeprobléma, legyen bármi is az.
Hogyan virágoztassuk fel a világgazdaságot drasztikusan csökkenő nyersanyag-források mellett? Miként válik Las Vegas a generációs problémák miatti menekültek Mekkájává? Milyen nem-technológiai megoldások javíthatnak jövőbeli kilátásainkon? Nem biztos, hogy valamennyi kérdésre választ kapunk, de kreatív ötleteket mindenképpen. A kiinduláshoz pedig annyi bőven elég.