Az egyesült államokbeli Kínai Diákok Egyesületének fórumaitól az Index munkatársainak postaládáiig számtalan helyen feltűntek hasonló tartalmú levelek, amelyek mind gyors és kockázatmentes pénzt ígérnek.
Az InterWorld Business Kft. által szétküldött mail szerint például az érdeklődőnek a TargetShop megfelelő oldalán ki kell töltenie egy kétoldalas kérdőívet, majd a regisztrációval kapcsolatos formaságok elintézése után, frissen kapott azonosító számának birtokában már csak annyi a dolga, hogy minél több ismerősét rávegye a bejelentkezésre. ,,Nem kell semmit letölteni, semmi reklámcsíkot nézni, csalásokat beszerezni, 15 perc alatt kész az egész" - állítja az InterWorld levele. Ebben a mondatban egyedül a határozott névelő nem valótlanság.
A 43 paragrafusból álló ,,játékszabályból" ugyanis tüzetesebb vizsgálat alapján hamar kitűnik a legfontosabb: a TargetShop.com kizárólag azután fizet a címekért, hogy sikeresen lezárult a társaság nyilvános részvénykibocsátása. A TS azonban nemhogy nem adja meg ennek időpontját, hanem a 13. paragrafusban leszögezi: arra sem vállal garanciát, hogy egyáltalán kezdeményezni fogja azt.
Mindenre rákérdeznek
| |
A TargetShopra való feliratkozáskor jó néhány személyes adatot meg kell adnunk, például nevünket, címünket, telefonszámunkat, születési dátumunkat, nemünket, érdeklődési körünket, iskolai végzettségünket, munkahelyünket, fizetésünk nagyságát, faji hovatartozásunkat és vallásunkat, ami azt jelenti, hogy az így nyert információ komoly értéket képvisel, amelyhez a cég ingyen jut hozzá.
|
|
|
A ,,címgyűjtők" azonban a cselesen megfogalmazott szabályok miatt valószínűleg akkor sem juthatnak a beígért pénzhez, ha egyszer mégiscsak megtörténik a részvénykibocsátás. Ugyanis addig az időpontig mind nekik, mind az általuk beszervezett összes játékosnak ,,aktívnak" kell lenniük. Az ,,aktivitás" a TS szótárában azt jelenti, hogy a résztvevő letölt, és folyamatosan használ három e-kereskedelmi szoftvert, ezen kívül rendszeresen ellátogat a TargetShop oldalára.
A társaság pillanatnyilag a szokásos 12,5 helyett 37,5 dollárt ajánl címenként, de ez csak annak jár(na), aki 2ooo legeredményesebb beszervező között van. Az amerikai cég weboldalán található szerződésből kiderül, hogy a TS bármikor, egyoldalúan módosíthatja a szabályokat és bárkit kizárhat a rendszerből. A kiszolgáltatott résztvevőknek viszont vállalniuk kell, hogy egyfelől felkerülnek a társaság levelezőlistájára, másfelől személyes adataikat megkapja az összes, a TargetShoppal kapcsolatban álló kereskedő is. Levelesládáikat ezután természetesen elárasztják majd különféle reklámokkal. A fentiekkel kapcsolatban megkerestük a TargetShop.com-ot, de a cég nem reagált.
|
Csalásnak tartják az amerikaiak
| |
Nagyjából egységes az amerikai fogyasztók ítélete a TargetShop.com-ról, legalábbis az Epinions.com (http://www.epinions.com) fórumainak résztvevői szerint. Az Epinions-on bármilyen termékről vagy szolgáltatásról olvashatunk értékelő véleményeket.. A TargetShopról (http://www.targetshop.com) gyakorlatilag az összes hozzászóló azt a tapasztalatát említi első helyen, hogy a jól hangzó "verbuválási jutalmat" senkinek sem fizették ki, sőt nyilvánvalóan sohasem fogják, hiszen az a nyilvános részvénykibocsátáshoz van kötve.
A fogyasztók figyelmét az sem kerülte el, hogy bár a TS az "Első virtuális fogyasztói közösségként" és e-kereskedelmi portálként hirdeti magát, a site-on keresztül semmit sem lehet vásárolni. Sokakban erős a gyanú, hogy az egész vállakozás az értékes személyes adatok megszerzésére szerveződött.
Az Epinions.com TargetShop-fórumának beavis612 nicket használó résztvevője gyanúsnak tartja, hogy a feliratkozott tagok ugyan pénzre váltható pontokat kapnak például azért, ha rákattintanak egy reklámcsíkra vagy meglátogatnak bármely, a TS által ajánlott oldalt, de ezeket a pontokért a gyakorlatban még soha senki sem kapott pénzt. A köz véleményét legplasztikusabban az a hozzászóló ragadta meg, aki levelének az "első virtuális csaló közösség" címet adta.
|
|
A TS - a fentiekből következően különösebb rizikót nem vállalva - ,,garantálja", hogy a feltételek teljesítése esetén az első 3 millió címért fizet. Az amerikai cég a résztvevők felületességéből húz hasznot, hiszen az InterWorld Kft. körlevele például a következő mondattal zárul: ,,Amennyiben ez nem érdekel, mint pénzszerzési lehetőség, úgy kérlek regisztráld magad, hogy nekem segíts egy kicsit." Rajta természetesen egyáltalán nem segítene, ha akárhány ember feliratkozna, hiszen ha ezek közül akár csak egy is nem tölti le a három szoftvert és nem használja azt, a beszervező máris elesett a pénzétől.
A TS ily módon hatalmas adatbázishoz juthat - ingyen. Magyarországon egy hagyományos direkt marketing akciókhoz használható legegyszerűbb címlista - amely a név mellett csak az életkort és a postacímet tünteti fel - nevenként húsz forintba kerül - mondta el az Index érdeklődésére Szabó József, a Cég-Info Kft. igazgatója. Egy részletesebben feldolgozott lista ára azonban tételenként akár több száz forintra is rúghat. (A TargetShop egészen részletes, a vallásra és a keresetre is kiterjedő ,,vallomást" kér a résztvevőktől.) Az e-mail címek gyűjtésével idén kezdett el foglalkozni a Cég-Info, de ezeknek még nincs kialakult piaca, ezért az igazgató nem tudott árat mondani.
Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!