További Net cikkek
Holtverseny
A jelentést - melyet már harmadik éve rendszeresen publikálnak - pénteken tette közzé a UCLA kommunikációs intézete (Center for Communication Policy). A felmérés elkészítéséhez kétezer háztartást hívtak fel tavaly április és június között. A megkérdezettek között szerepeltek angol és spanyol anyanyelvűek is, és részt vettek benne a korábbi évek adatközlői is.
A felhasználók 61 százaléka ítélte az internetet különösen fontos információforrásnak, a könyveket 60 százalékuk, az újságokat 58 százalékuk jelölte meg. A felmérés azonban 3 százalékos hibahatárral dolgozik, így az első három helyen holtverseny alakult ki. Egyértelmű viszont a többi médium helyzete: a televíziót 50 százalékuk, a rádiót 40 százalékuk, a magazinokat pedig 29 százalékuk tartja lényegesnek.
Jelentős eltérés tapasztalható a régóta internetezők és az újoncok között. Azoknak a felhasználóknak, akik legalább hat éve interneteznek, 73 százaléka találta a netet fontosnak, 67 százaléka a könyveket és 57 százaléka az újságokat. Akik kevesebb mint egy éve használják a netet, lényegesebbnek ítélték annál a könyveket, az újságokat és a televíziót.
Növekvő szkepticizmus
Az amerikaiak átlagosan 11 órát töltenek online hetente, ez egy órával több az egy évvel ezelőttinél. Az internetezés és a tévénézés között a szakértők szerint fordított arányosság állhat fent, az internethasználók ugyanis éppen egy órával kevesebbet (szintén 11 órát) tévéznek egy héten, mint 2001-ben. Az internetezők egyébként heti átlag öt órával kevesebbet néznek tévét, mint azok, akik nem interneteznek.
Az amerikai lakosság csaknem 30 százaléka nem használja a világhálót, elsősorban azért, mert nincs számítógépe, vagy ha van is, nem alkalmas internetezésre. Azonban a megkérdezettek csaknem fele azt tervezi, hogy egy éven belül előfizet.
A felhasználóknak csupán 53 százaléka válaszolta, hogy többé-kevésbé fenntartások nélkül elhiszi, amit a neten olvas. Tavaly ez a szám még 58 százalék volt. Jeff Cole, a UCLA intézetének vezetője szerint a növekvő szkepticizmus egészséges, és azt mutatja, hogy az emberek felismerték, mennyire lényeges meggyőződni a források megbízhatóságáról.
Személyiséglopás
Egyre többen viszonyulnak fenntartásokkal az online hitelkártyás fizetéshez is. Beau Brendler, a Consumer WebWatch szervezet vezetője szerint ennek az az oka, hogy az újságok egyre többet foglalkoznak az úgynevezett "személyiséglopásos" esetekkel. Ezek már nem csupán egyszerű hitelkártyás visszaélések, hanem ilyenkor a csalók károsult nevében, adataival visszaélve vesznek fel hitelt vagy vásárolnak nagy értékű árukat, és gyakran az illető jó hírneve is csorbát szenved. Az amerikai versenyhivatal (Federal Trade Commission) éppen múlt héten tájékoztatott arról, hogy ezek esetek megduplázódtak az elmúlt évben.
A felmérésből az is kiderült, hogy az internetmegvonás kezd felzárkózni a hagyományos büntetési módok közé: a szülőknek már 37 százaléka próbálja így jobb belátásra bírni gyermekét.