Régóta foglalkoznak az emberi hang biometrikus azonosítóként való használatával, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Az eddigi kísérletek azt bizonyítottak, hogy ahhoz, hogy egy személy hangját mindig felismerjék a programok, azaz a téves elutasítások számának csökkentésével, nőni fog a hibás felismerések száma is, más szóval a program olyan hangokat is el fog fogadni, akik nem azonosak a célszemély hangjával.
Az amerikai VoicePay nevű cég úgy látszik sikeresen leküzdötte ezt az akadályt. Állításuk szerint hangfelismerésen alapuló biometrikus azonosítási rendszerük annyira megbízható, hogy akár banki tranzakcióknál is használható egy személy felismerésére. A cég egyik alapítója, Nick Ogden a népszerű PayPal elődjének tekintett WorldPay születésénél is ott bábáskodott.
Jelenlegi találmánya azon alapul, hogy a hitelkártyaszámunkat csak a VoicePay rendszernek adjuk meg, így amikor az egyes weboldalakon fizetünk semmilyen interneten keresztül történő azonosításra nincs szükség. A regisztráció során a mobilszámunkat is rögzítik, majd visszahívni minket egy automata és arra kér bennünket, hogy az általa mondott számokat ismételjük meg. A VoicePay 117 különböző jegyet azonosít az emberi hangból, és bontja azt különböző személyre jellemző összetevőkre.
A rendszer használatakor egy internetes áruházban a VoicePay ikonjára kattintva, megadjuk felhasználónevünket, majd a program felhív minket a korábban megadott mobilszámunkon. Ezután következik az azonosítás, ami több négyjegyű szám megismétlésével történik. Ha hangmintánk egyezett a telefonszámhoz regisztrált személyével, akkor felolvassa a termék nevét és árát -és a házasságkötéskor megszokott módon- egyértelmű igennel, vagy nemmel válaszolva engedélyezzük, vagy elutasítjuk a tranzakciót.
A rendszer nagy előnye, hogy az azonosítás nem az interneten történik. Az internetes bankoknál is többször találkozunk más médiumok, pl. sms-ben elküldött jelszavak használatával a nagyobb biztonság elérése érdekében. A VoicePay az offline vásárlásoknál is jól alkalmazható. Egy magazinban reklámozott termék mellett feltüntethető egyedi VoicePay kódja. Ha a rendszert mobiltelefonon felhívjuk, az azonosítás után a termékkód megadásával már postázzák is a címünkre az adott árucikket.
A marketingkampány nélkül, titokban elindított tesztüzem első hónapja alatt 120 ezren regisztráltak a rendszerben. Ez a hatalmas szám jól jelzi az igényt az internetes fizetés biztonságosabbá tételére.