Valér
2 °C
8 °C

Hajós Andrással indul a Webcsatorna

2006.11.13. 11:00
Mint arról korábban beszámoltunk, a napokban indult útjára a T-Online IPTV-szolgáltatása, a T-Home. Az IPTV technológia a televíziózás jövője, amelyet a nagy szolgáltatók egyelőre interaktív lehetőségekkel és digitális videotékával próbálnak népszerűsíteni. A mamutcégek mellett a kicsik is megjelentek már: a magántőkéből indított europaTV.hu évek óta készít műsorokat, a legújabb önálló netes televízió, a Webcsatorna pedig szeptember óta sugároz. Rutai Gáborral, a Webcsatornát üzemeltető kft ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Mennyire vagytok konkurenciái a T-Home-nak?

Egyelőre semennyire. A T-Home csupán kihasználja a technológia lehetőségeit, a tartalom különösebben nem érdekli őket. Az IPTV-nek akkor lesz igazán értelme, amikor majd a tévécsatornák nem lineárisan sugároznak - most ehhez fűződik érdekük, mert sokkal jobban eladható buli ez nekik -, hanem a szervereiken elérhetővé teszik az összes műsorukat. Mi ennek próbálunk kicsit elébe menni.

Nem technológiát szolgáltatunk, hanem tartalmat, és reméljük, hogy előbb-utóbb kapós is lesz - pontosan azért, mert eleve merevlemezen tárolunk minden műsort, és mindegyik bármikor visszanézhető. Ha kell, a későbbiekben nagy felbontásban is tudjuk majd szolgáltatni az anyagainkat, a technikai eszköztárunk HDV-re lett kiépítve. Egyelőre ott tartunk, hogy gyártunk műsorokat, de hogy ezek weben, mobilon vagy IPTV-n keresztül érhetők el, számunkra szinte mindegy.

Műsorról beszélsz, de mégis azt állítjátok, hogy a csatornátok "nemtévé"...

Ezt a főszerkesztő, Hegyi Gyuri találta ki. Én azt mondtam, hogy ez tévé másképp, akár egy p-vel. Gyuri viszont azon a véleményen volt, hogy ne mondjuk azt, hogy tévé, mert nem az. Egyetlen dologban hasonlít a tévéhez, hogy műsort látunk. De ezt a műsort akkor nézem, amikor akarom, nem egy lineáris műsorfolyam része, megállíthatom, visszatekerhetem, kommentezni tudom, szavazni tudok rá, és persze lesznek egyéb, műsorral kapcsolatos szolgáltatások is, amelyekről most nem beszélhetek.

Amikor először láttam a Webcsatornát, azt gondoltam, hogy ez egy feltuningolt videogyűjtő oldal...

Értem, hogy miért alakult ki ez a benyomás, de ettől el akarunk szakadni. Nem videomegosztó portált készítünk, hanem műsorszolgáltató csatornát, csakhogy ezt képileg megfogalmazni elég nagy kihívás. Létezik nálunk egy Bejátszótér nevű lehetőség, ahol bárki felteheti a műsorát hozzánk, de mi ezeket szűrjük. Ha nem egy műsornak mondható, koncepcióval rendelkező videót kapunk, akkor nem engedjük megjelenni a Webcsatornán. Amennyiben viszont látszik, hogy tudja a készítője, mit akar, zenét, feliratot rak hozzá, munkát öl bele, azt kiengedjük.

Jelenleg százával dobáljuk vissza a YouTube-ról szedett videókat, és jelezzük is a beküldőknek, hogy miért nem engedtük fel ezeket a Webcsatornára. Remélem, előbb-utóbb változik majd a helyzet, és a szerkesztőségi műsoraink mellett az amatőrök munkái is megszaporodnak. Több tízezer blogger van ma Magyarországon, és ennek a nagy létszámú, saját magát megmutatni szerető közösségnek egy része biztosan rendelkezik otthon megfelelő technikával és tudással ahhoz, hogy amatőr műsort készítsen. Azt is el tudom képzelni, hogy iskolák, szakkörök, baráti társaságok forgatnak majd műsort. Persze, ezeket a YouTube-ra is felrakhatják, de nálunk minőségibb feltételek között tehetik meg.

HÍR7 - amatőr hírműsor Barbie-val és Kennel

Milyen előzményei voltak a Webcsatornának?

Tavaly majdnem elindítottunk egy technikai magazinműsort az egyik nagy kereskedelmi csatornán. Mindkettőnél megpróbálkoztunk vele, az egyik rögtön visszadobta, majd megcsinálta maga. A másik a sugárzás indítása előtt egy hónappal szívatott meg bennünket, amikor már minden összeállt a műsorhoz. Nagyjából négyhónapos periódusra szerződtünk volna, ez nekünk 60 millióba került, ami össze is jött a támogatóktól. Sugárzás előtt egy hónappal aztán a programigazgató bejelentette, hogy inkább áttenné a műsort szombat délről hétfő éjjel egyre, és ettől persze az összes támogató visszahőkölt. Így elbuktuk az összes belefeccölt pénzt és energiát.

Ez körülbelül egy éve történt, és arra jó volt, hogy rádöbbenjünk, van a környezetünkben egy kreatív stáb, megfelelő műsorkészítési szándékkal és tudással. Tavaly decemberben aztán olvastam egy cikket a webizód nevű netes műfajról, és akkor fogalmazódott meg bennem, hogy miért ne készíthetnénk el a műsorunkat az interneten? Ma már 3 millióan neteznek Magyarországon, létezik egy olyan kritikus tömeg, amire érdemes szolgáltatást alapozni. Miért kellene nekem egy fos műsorfolyam kellős közepén műsort gyártanom, miközben hájfejek mondják meg felülről, hogy milyen legyen a műsorom, amikor itt a világháló?

Elkezdtem gondolkodni azon, hogyan lehetne a műsorötletünkből webizódot gyártani, és hamar adódott a kérdés, hogy miért ne készíthetnénk rögtön több műsort is? A videomegosztó portálok még csak akkoriban kezdték bontogatni a szárnyaikat, én pedig már idén februárban rohangáltam, hogy megtervezzem a Webcsatorna technológiai hátterét. Megtaláltam az ötlettel kreatív barátaimat, akik láttak ebben fantáziát, és május környékére összeállt a stáb - kezdetnek hét ember, most már tizennégynél járunk. Június elsején vettük birtokba az irodánkat (ahol van egy stúdiónk is), július-augusztusban felkészültünk a műsorokra, és szeptember közepén béta állapotban elindultunk.

Mikor kerül le a "béta" felirat a Webcsatorna neve mögül?

Reményeink szerint december elején, akkor ugyanis rengeteg változás lesz. A design átszabása a legkevesebb, új funkciók lesznek, illetve az elmúlt hetek tapasztalatait is beépítjük a struktúránkba. Már most látszik, hogy a navigációt például meg kell könnyíteni, és szeretnénk még jobban elkülöníteni a szerkesztőségi és a nézői anyagokat. Hosszú távon tematikus adókat is szeretnék indítani, ezek közül terveink szerint az első el is indul december elején. Ezen zenei műsorokat lehet majd megtekinteni, és a zene.webcsatorna.hu címen lesz elérhető.

A fentiek mellett sokkal személyesebbé akarjuk tenni a Bejátszóteret, jobb profilokat adni az alkotó kedvű nézőknek, és lehetőség lesz egyfajta szerveződésre is. Egy jó operatőr összejöhet egy másik amatőrrel, aki vágásban tehetséges, csatlakozhat hozzájuk egy harmadik, aki a zenéhez ért, és így tovább. Műsorkészítő teamek alakulhatnak, akik együtt készítenek majd kisfilmeket. Azt reméljük, hogy végül lesznek olyan alkotók, akiknek a munkái népszerűbbek lesznek, mint a szerkesztőségi műsorok. Őket akár a stúdiónkkal és a technikai hátterünkkel is támogatnánk, és a műsoraikat is beemelnénk a szerkesztőségi műsorok közé.

Gordon és Blő, a komolytalan főzőműsor

Van főzőműsorotok, ingatlankalauzotok, a már említett technikai magazin - milyen műsorokat terveztek még?

Van egy hosszú listánk az ötletekkel, ebből minél többet szeretnénk megvalósítani, amire erőnk és kapacitásunk van - például komolyabb műsorokat is, eddig ugyanis szinte kizárólag vicces és félkomoly adásaink voltak. Műsorkészítéskor egyébként van egy nagy előnyünk: ami az ORTT miatt a tévében nem működhet, nálunk igen. Ha jön egy cég, aki népszerűsítene egy terméket, a Webcsatornán nem méregdrága reklámspotokkal teheti ezt meg, hanem akár egy komplett műsort is rendelhet a termékhez, mert nekünk semmit sem kell kikockáznunk álszent módon, mint a tévében.

Kaptatok már ilyen felkérést?

Nem, de még csak két hónapja működünk. Viszont a pr- és reklámvásárló cégek, ahol bemutatkoztuk, nagyon izgatottak. És lassan tető alá kerülnek az első megrendeléseink.

De miért nézne meg a néző egy reklámműsort?

Azért, mert szórakoztató. A reklám - a mi Gátlástalan Product Placement koncepciónk jegyében - teljesen nyilvánvalóan a műsorban lesz, de nem ízléstelenül, hanem humorosan. Mondok egy példát. Az Emil.Rulez zenekar készíti nálunk a Zazie a buszon című folytatásos road movie-ját. Ha mondjuk valamelyik üdítőgyár ebbe be akarja vásárolni magát, és mi azt feltételezzük, hogy a zenekar egyébként is szereti ezt az üdítőt - mert egyébként nem vállalnánk el -, semmivel sem lesz kevésbé szórakoztató a műsor attól, hogy azt a bizonyos italt isszák benne. És ha Hajós András előveszi a negyedik palack üdítőt, az olyan poénforrás, amivel mi élni fogunk.

Hajósék mellett tervezitek más hírességek bevonását?

Nem fogjuk erőltetni. A Blogternél ez koncepció, nálunk nem. Találjon meg bennünket a celeb, ha akar valamit. Inkább a friss arcokat szeretnénk bátorítani, de azokat, akiket nem a tévétől küldtek el. Volt itt egy műsorvezető-válogatás, és jöttek olyanok, akik már megjárták valamelyik kereskedelmi csatornát... hát abból már embert nem csinálsz! Komolyan. És bejött Bojti Szilvi, aki médiaszakos, de a hülyeséget még nem tanulta meg a kertévén, és nagyszerűen elvezeti a Napos oldal című műsorunkat.

Mindig ingyenes lesz a Webcsatorna?

Igen. Ha lesz is fizetős része, csak nagyon soká lesz az, és csak a különleges szolgáltatásokért fogunk pénzt kérni. Például azért, ha valakinek nem elég az egy megabites adatfolyam, hanem rögtön négyet szeretne.

Jogilag rendben vannak a műsorokban felhasznált zenék?

Természetesen. Folyamatosan kapcsolatban állunk az Artisjusszal, és fizetjük majd nekik, amit fizetni kell. Aki pedig a Bejátszótérre akar anyagot feltölteni, egy második regisztráció során el kell ismernie, hogy semmilyen jogsértő anyag nincs az általa beküldött videóban.

Mennyi látogatója van az oldalnak?

Egyelőre néhány ezres törzsközönségről beszélhetünk csak. Ennek fő oka, hogy nem erőltetjük a marketinget addig, amíg minden szolgáltatás a helyére nem kerül. A médiapartnereinkkel barterezünk, de nagyobb hírverést majd az év végére tervezünk.