Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Second Life-ot csinálna az egész internetből az ExitReality

2008.09.22. 08:05
A mai, beágyazott videókkal és flash-animációkkal súlyosbított, izgő-mozgó, zenélő internet már alig emlékeztet az eredeti, puritán szövegből és linkekből álló formára, de időről időre felbukkannak olyan kezdeményezések, amik tovább reformálnák ezt a képet.

A cél a háromdimenziós net, ahol avatárok képében mászkálnak, és kommunikálnak egymással a felhasználók, mint a Second Life-ban, vagy az online szerepkátékokban - csak még egy lépéssel közelebb a William Gibson regényeiből, vagy a Mátrixból ismert virtuális valósághoz. Sokan próbálkoztak már ilyesmivel, láttunk magyar versenyzőt, az online játékok világából érkezett próbálkozót, de még maga a Google is nekiveselkedett pár hónapja valami hasonlónak, kevés sikerrel.

A legújabb próbálkozó az ausztrál ExitReality, és nem kevesebbet ígérnek, mint hogy a böngészőbe beépülő programjukkal 3D-ssé változtatják az egész internetet. Ha az alapötlet életképessége megkérdőjelezhető is (elvégre ki akar 3D-ben bolyongani linkek és képek között a weboldalakon, ha 2D-ben sokkal hatékonyabb a navigáció), a felhozott példák egész izgalmasak. A videómegosztókat például moziteremként jeleníti meg az ExitReality, ahol a mozivásznon fut a videó, a nézőtéren meg azok az avatárok üldögélnek, akiknek a gazdái éppen ezt a videót nézik. Egy közösségi oldalon a profiloldalunk egy szoba, a falakon a fotóinkkal, ajtókkal az ismerősnek jelölt felhasználók szobáiba. Plusz van egy beépített csevegőprogram is az egész tetején, amivel az ismerőseinkkel, vagy az éppen velünk egy oldalon tartózkodókkal beszélgethetünk.

A Facebook palotájának erkélyén találkoztunk először egy másik júzerrel, viszont útközben elveszett az avatárunkról a textúra

És ezzel a pár jó ötlettel véget is ér az ExitReality pozitívumainak sora. A 3D-s megjelenítés szörnyen lelassítja a böngészőt (több perc egy oldal betöltése), az avatárunk bénán mozog, nehézkes az irányítása, és ha egy oldalra nem húzható rá az említett két sablon (vagy nem épített magának saját 3D-s ExitReality-verziót, amiből talán tucatnyi létezik egyelőre), átláthatatlan ronda dzsungel lesz a 3D-s weboldal. Szürke falak között nagy kivetítőkön olvashatatlan szövegek, útjelzőtáblák erdeje a linkekkel, a plafonon a villódzó bannerek; teljesen használhatatlan. Persze, béta, ahogy ma a web 99 százaléka béta, de ez még annak is közel értékelhetetlen.

Ez lenne a Wikipedia. Átláthatónak semmiképpen nem neveznénk.

Potenciál mindenesetre van a dologban, ha nem lenne ilyen keservesen lassú, a videómegosztós megoldás egészen érdekes lenne, és jópofa az eddig elkészült néhány nem-sablon ExitReality oldal is, mint a Carls Jr. Virtuális gyorsétterme, vagy maga a készítő ExitReality Plazája. A cég abban bízik, hogy egyre több weboldalnak készül el a 3D-s verziója, ahol aztán ők tudnak hirdetéseket szolgáltatni a már meglevők mellé.

A TechCrunch interjúja a fejlesztőkkel, amiben megmutatják, milyennek képzelik a 3D-s internetet