Eszter, Eliza
16 °C
29 °C

Meztelenségre épít az új közösségi oldal

2008.03.14. 15:00
Az új közösségi oldalak közül a Zivity kockázatos üzleti modellel próbálkozik: a regisztráció nem ingyenes, cserébe nincsenek hirdetések és a felhasználók más júzerek pucér képeit nézegethetik és szavazhatnak rájuk. Az ötletgazda legalább kétmillió felhasználóra számít, elemzők szerint kétséges, hogy fognak-e ennyien havi 10 dollárt fizetni a közösségi élménnyel támogatott szoftpornóért.

A Zivity-t Scott Banister alapította, aki a Szilícium-völgyben már megszedte magát, többek között spamellenes alkalmazásaival írja az ABC News. Banister legújabb projektje olyan közösségi oldal, ahol a felhasználóknak nyugtuk van a hirdetésektől, viszont havi 10 dolláros díj ellenében vehetik csak igénybe a Zivity szolgáltatásait. Ez leginkább meztelen képek nézegetését és a képekre való szavazást jelenti, az oldal ugyanis az erotikus tartalomra épít. A hagyományos ismerkedős szolgáltatásokat igénybe vevő felhasználók mellett fotósok vagy (legalább 19 éves) modellek is regisztrálhatnak, akik meztelen képeket tölthetnek fel a profiljukba. A felhasználók havonta összesen öt szavazattal jutalmazhatják kedvenc modelljeiket, ők pedig a kapott szavazatok számának arányában pénzt kaphatnak az oldal üzemeltetőitől.

Jelenleg csak meghívásos alapon lehet regisztrálni és nagyjából 30 ezer felhasználó van várólistán. Banister viszont legalább kétmillió júzerre számít. Az alapító arra alapozza optimizmusát, hogy a meztelenségnek éppúgy helye van a közösségi oldalakon, mint a hagyományos médiában. Banister azt reméli, hogy a hirdetések teljes kiiktatása az üzleti modellből meghozza majd a leendő modellek vetkőzési kedvét, hiszen a felhasználóknak nem kell tartaniuk attól, hogy személyes adataikat célzott hirdetésekre használják.

Zivity – közösségi meztelenkedés

Kit érdekel a pucérság?

Kérdés, hogy tényleg kelleni fog-e ez a felhasználóknak. A piacelemzők véleménye megoszlik. Rob Enderle, az Enderle Group egyik vezetője szerint a fizetős tartalom a web jövője – a szakember a World of Warcraftet és a fizetős pornóoldalakat hozta példaként –, és a Zivity is sikeres lehet. Egy másik, technológiai trendeket kutató szakember, Paul Saffo szerint a Zivityhez hasonló, viszonylag kicsi közösségi oldalak jobban érvényesülhetnek következő években. Mások nem a közösségi szolgáltatások, hanem az erotikus tartalom felől közelítve arra jutottak, hogy az oldal nem kelhet versenyre a fizetős (vagy akár ingyenes) pornóoldalakkal.

Nem lenne fair azonban a felhasználók pucér képeit a keménypornót tartalmazó oldalakhoz hasonlítani. Enderle szerint inkább az ötvenes és hatvanas évek pinup-lányai a megfelelő analógia, a TechCruch egyik alapítója, Michael Arrington pedig a sztriptízbárokat hozta fel. Sztiptízbárba nem pornózni megy az ember, a látványért mégis bedug néhány dollárt a táncosnők bugyijába – a Zivity meztelen felhasználói hasonló indíttatásból fizethetnek a regisztrációért és a szavazási lehetőségért. David Card, a Jupiter Research elemzője egyetértet azzal, hogy a Zivity nem a pornóoldalakkal kel versenyre, de így is kétellte, hogy sok júzer jelentkezik majd az oldalra.

A befektetők mindenesetre látnak fantáziát a Zivityben. Banister és két alapítótársa egymillió dollárral kezdték a bizniszt, ezen a héten további hétmillió dollárral emelték a kockázati tőkét. Ezt az összeget a BlueRun Ventures és a Founder's Fund adta – ők többek között a PayPal és a Pogo.com befektetői. Bannister egyéb vállalkozásait korábban olyan befektetők támogatták, mint a Microsoft, az AOL és a Cisco.