Mária
0 °C
3 °C
Index - In English In English Eng

Jönnek a kontroller nélküli játékok

2009.06.01. 21:28
Az E3 előestéjén a Microsoft bemutatta, milyen játékokkal próbálja megnyerni majd a játékosokat az őszi-karácsonyi szezonban. Többnyire folytatásokat jelentettek be, de arról is szó esett, hogyan képzelik el a jövő játékait. Kontrollerek nélkül.

Június 2-án kedden kezdődik és csütörtökön ér véget Los Angelesben a videojáték-ipar egyik legjelentősebb szakmai vására, az Electronic Entertainment Expo, ismertebb nevén az E3. A megnyitó előtti napon – magyar idő szerint hétfő este és éjjel – több nagyobb kiadó is külön bemutatót rendezett a sajtónak. A sort a Microsoft nyitotta, a cég hétfő délelőtt fél 11-kor (magyar idő szerint este fél nyolckor) jelentette be, milyen játékokkal támad a karácsonyt megelőző időszakban. Év végén fogy a legtöbb videojáték, és bár a válság a játékiparban is érezteti hatását, az NPD Group piacelemző cég felmérése szerint idén tízből hét vásárló azonos vagy magasabb összeget tervez elkölteni videojátékokra, mint tavaly.

Többnyire folytatások

A Microsoft az Xbox 360 konzol gyártója, így természetesen a bemutató e platform újdonságairól szólt. Phil Spencer, a Microsoft Game Studios vezetője többnyire olyan címeket jelentett be, amelyek valamilyen korábbi nagy sikerhez kapcsolódnak. Ilyen például a Forza Motorsport 3 című autószimulátor vagy a tavalyi szezon egyik nagy sikere, a kooperatív-lövöldözős játék Left 4 Dead második része. Szintén folytatás a nagyvárosi bűnözésbe kalauzoló, komor hangulatú akciójáték, a Crackdown 2, és idén a Tom Clancy nevével fémjelzett Splinter Cell sorozat is új játékkal gyarapodik, a Splinter Cell Convictionnel.

Az Xbox két legsikeresebb fps-e (first person shooter, belső nézetes lövöldözős játék), a Halo és Gears of War sorozat új kiegészítőkkel bővül. A Halo 3: ODST (Orbital Drop Shock Trooper) egy egyszerű katona szemszögéből meséli el azokat az eseményeket, amelyek a Halo 3 történéseihez vezettek, a Gears of War 2: Dark Corners pedig egy új végigjátszható epizódot és hét új, multiplayer harcokra szánt helyszínt tartalmaz majd. Nem folytatás az Alan Wake, amivel már tavaly is hitegetett a cég, de most már 2010 tavaszára ígéri a megjelenést. A játékot a Max Payne fejlesztői készítik, és a lenti trailerből látható, hogy hasonlóan sötét tónusú krimire lehet számítani.

A fenti játékok kizárólag Xbox 360-ra jelennek majd meg, de a nem exkluzív programok között is akarnak ígéretes címek. A Call of Duty 4 folytatása, a Call of Duty: Modern Warfare 2 borítékolható bombasiker, a zenészjátékok szerelmesei a The Beatles: Rock Bandnek örülhetnek, a japán szerepjátékok rajongóinak pedig kötelező lesz a Final Fantasy XIII. A platform a Tony Hawk: RIDE című partijátékkal válaszol a Nintendo nagy sikerére, a Wii Fitre: a játékhoz gördeszka alakú kontroller is jár majd. A konzol több mint 20 millió felhasználót jegyző online szolgáltatásához, az Xbox LIVE-hoz is bejelentettek néhány új címet (többek között az 1 vs 100 című tévés vetélkedő játékváltozatát és az Orson Scott Card novellája alapján készült Shadow Complexet), ez a szolgáltatás azonban hivatalosan nem elérhető Magyarországon, a felhasználók külföldi címmel tudnak csak csatlakozni hozzá.

Játék kontrollerek nélkül

A Microsoft alelnöke, Shane Kim és a híres filmrendező, Steven Spielberg arról is beszéltek, hogyan képzeli a cég a jövő játékait. Az eddigi konzoljátékok irányításához kivétel nélkül szükség volt valamilyen kézbe fogható kütyüre, kontrollerre – a Nintendo Wii azzal tudott nagyot dobni, hogy ez a kontroller mozgásérzékelős volt. Kim nem habozott többször hangsúlyozni, hogy a Microsoft következő dobása, a Project Natal kódnevű fejlesztés ráver egy kört a Wii-re. A Natal ugyanis megvalósítja a kontroller nélküli játékot.

A rendszer lelke egy nagyjából húszcentis kis doboz, amit telezsúfoltak különböző szenzorokkal: van benne RGB kamera, mélységérzékelő, mikrofon és egy speciális processzor, ami futtatja a megfelelő illesztőprogramokat. Az elképzelés szerint a Project Natal képes a teljes test mozgásának követésére 3D-ben, reagál a hanggal közölt parancsokra, és a játékos érzelmi reakcióját is képes azonosítani. Így műfajtól függően lehet mozogva irányítani egy sportjátékot, mikrofon nélkül énekelni, sőt a rendszer felismeri a felhasználó arcát, és automatikusan bejelentkezik a LIVE fiókjába. Vagy akár máshova, a Microsoft szándéka ugyanis, hogy közösségi szolgáltatásokkal kösse össze a LIVE-ot - a Twitter és a Facebook az első jelöltek.

Nem tudni, hogy a Project Natal pontosan mikor érkezik, de 2010 második felénél biztosan nem előbb, és a pletykák szerint az ára 200 dollár körül mozog majd. Ha jól működik, a rendszer új fordulatot hozhat a konzolháborúba (amit hardverszinten egyelőre megnyert a Wii), de a nagy bukás is elképzelhető: a kamerás mozgásérzékelős játékok ugyanis eddig nem a megbízhatóságukról voltak híresek. Az mindenesetre biztos, hogy a cég már kiadta a megfelelő eszközöket néhány fejlesztőcsapatnak, tehát az első játékok már készülnek az új rendszerhez.