Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Érintésvezérelt bővített valóság japánoktól

2009.11.15. 11:59
A Tokiói Egyetem bővített valóság rendszerében egy kis, fekete gumilapon jelenítenek meg különböző tárgyakat, amiket a lap nyomogatásával irányíthatunk egy infrakamera segítségével.

A Tokiói Egyetemen fejlesztett ARForce (Augmented Reality Force) névre keresztelt rendszer a bővített valóság (AR) és a tapintható interfészek érdekes találkozása. Az eszköz egy négyzet alakú gumilap, amin rácsszerűen markereket helyeztek el. A markerek szabad szemmel nem láthatók, de infravörös fényben kontrasztos képet mutatnak, így egy infrakamera segítségével pontosan meg lehet határozni a lap irányát. Mivel rugalmas a felület, ha a négyzet másik oldalát az ujjunkkal benyomjuk, akkor a rácsháló torzulásának mintázatából az is jól érzékelhető, hogy mekkora, és milyen irányú erőt fejtettünk ki. Ebből adódóan az ARForce egy speciális, ujjal működő szabadon mozgatható botkormányként funkcionál.

agent3

A japán kutatók ehhez a beviteli eszközhöz illesztettek hozzá egy bővített valóság rendszert, ami egy másik kamera által felvett képre különböző tartalmakat vetít rá. A virtuális tárgyakat természetesen a lappal együtt mozgathajunk az egyik kezünkkel, miközben a másik kezük ujjaival nyomogatva a lap hátoldalát a legkülönbözőbb műveleteket hajthatunk végre ezeken az objektumon.

Az ARForce egyik alkalmazásában például a lapka előtt megjelenített, háromdimenziós animált figurának mozgathatjuk a testrészeit. Csupán a karakter megfelelő végtagját kell a gumilap túloldaláról megnyomnunk és valamelyik irányba elhúznunk, a rendszer ujjunk mozgását érzékelve a virtuális térben vele együtt animálja a figurát. Egy másik alkalmazásban egy űrhajót irányítunk a lap mozgatásával. Ebben a játékban lőhetünk is az ellenfélre, ha megfelelő helyen és szögben tudjuk megbökni a gumi hátoldalát.

A bővített valóság a háromdimenziós iránytűvel felszerelt, GPS-es mobiltelefonok megjelenésével nagyon nagy népszerűségnek örvend mostanában a fejlesztők körében. A Tokiói Egyetem kutatói az AR által nyújtott felhasználói élményt bővítik tovább azzal, hogy tapintással léphetünk a rendszerrel interakcióba. Az, hogy ujjunkat nem gépelésre vagy egy mutató eszköz mozgatására használjuk, hanem közvetlenül kapcsolatba kerül az interfésszel és a megjelenített tartalommal, sokkal személyesebbé, természetesebbé teszi az interakciót.