Móric
14 °C
15 °C

Rögbiedzés virtuális valósággal

2009.11.15. 11:59
Rögbijátékosoknak készített virtuálisvalóság-alapú edzőprogramot egy ír egyetem. Az edzés-forgatókönyvek a játékosok érzékelését vizsgálják.

A Queen’s Egyetem Pszichológiai Iskoláján folyó kutatásokat vezető Cathy Craig korábban az Adidasszal és több világklasszis labdarúgóval, főként kapusokkal dolgozott együtt, többek között a szabadrúgásoknál tapasztalható gellerek érzékelését vizsgálta. „A játékosok alámerülése egy interaktív virtuális valóságban az emberi viselkedés tanulmányozásának és megértésének izgalmas új módszere” – mondta új kutatásáról.

agent1

A program videojátékokkal és közönséges számítógépen történő tevékenységekkel szembeni előnye a teljes immerzió, az élethűen szimulált környezetben való alámerülés. A résztvevő érzékelőkkel megpakolt hátizsákot és egy sisakot visel, abban látja a sztereóképeket, miközben a rendszer követi fejmozgását, automatikusan frissíti nézőpontját. A felhasználó így 360 fokos virtuális élményben részesül, és jó esetben annyira átéli a látottakat, hogy ugyanúgy akar cselekedni, helyzetekre reagálni, mint a valóságban.

A kutatók azt vizsgálják, melyek a játékosokat fontos döntésekre késztető, azok meghozatalában befolyásoló események. A felhasználónak megjelenített események irányításával jól látják, hogy a hozzáférhető vizuális információk miként befolyásolják a döntéshozást, hogy mikor és mit cselekedjenek.

agent2

A rendszert tesztelő északír rögbijátékosok eddig két kísérletben vettek részt. Az egyik edző, Jeremy Davidson hasznosnak tartja az egyetemmel folytatott közös munkát. Úgy véli, a program a játékosok perifériális látását javító, nagyon jó vizuális edzői segédeszköz. Mivel a perifériális látás a sportoló teljesítményének egyik alapvető eleme, Davidson érdeklődéssel várja, hogy a virtuális környezetben végzett tréningek milyen mértékben befolyásolják a valós meccs közbeni döntéshozást.