Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Gyilkosságok űrben, motoron, levegőben

2010.06.18. 00:05
Az Electronic Entertainment Expo (E3) második napján lövöldözős játékokkal játszottunk és megnéztük az új Rock Bandet és a Shogun 2: Total Wart. Jön a Crysis 2, a Killzone 3, az új Medal of Honor – a bőség zavara vár a shooterek rajongóira karácsonykor és 2011 elején.

Az E3-on az ember két dolgot tehet: játszik vagy sorban áll. Sajtóbelépőkkel meg kapcsolatokkal ugyan bizonyos sorokat meg lehet kerülni, de azért nem véletlen, hogy a nagyobb szakportálok és játéklapok kétszámjegyű fős stábbal tudósítanak a világ legnagyobb játékipari expójáról – sőt, az IGN és a Gamespot saját standot is állított.

Nekem nincsenek ilyen lehetőségeim, esélyem nincs arra, hogy a show három napja alatt minden egyes kiállított játékot kipróbáljak és minden olyan sort végigálljak, ahol az Index neve nem elég erős érv. A legfontosabb az új hardverek gyors tesztje volt, ezeket a nulladik és az első napon letudtam, így a második, szerdai napot nyugodt szívvel szentelem a fontosabb lövöldözős játékoknak, shootereknek – ez az egyik legnépszerűbb műfaj, ha valamit, a shooterfelhozatalt meg kell nézni egy E3-on.

Egy csonk és más semmi

Az egyik legmeggyőzőbb újdonságot a zsánerben az Electronic Artsnál találom: a Crysis 2 a végsőkig kihasználja a konzolok képességeit, félelmetesen szép a játék. Az első részben a főhős szuperkatona egy dzsungelben küzdött az űrlények ellen, ezt a folytatásban felváltja a nagyvárosi dzsungel, New York; a demóban a Grand Central Terminal csarnokát amortizálja egy agyoneffektezett harcjelenet. Játéktechnikailag ugyan nem sokban különbözik az elődtől, viszont egyrészt az első Crysis is csodás volt, másrészt az új környezet elviszi a hátán a folytatást.

Szintén az EA-stand rejti a 2011-ben érkező Bulletstormot, ami egy tehetséges lengyel fejlesztőcsapat (People Can Fly) és az Unreal játékokkal híresé vált Epic Games szerelemgyereke. Nagy idétlenség, de roppant szórakoztató: a játék trükkös halálosztásra biztatja a játékost azáltal, hogy sokkal több pontot és bónuszt ad, ha a játékos nem egyszerűen lelő egy ellenfelet, hanem mondjuk ráteker egy láncos gránátot, belerúgja egy kaktuszba, aztán távvezérléssel felrobbantja a gránátot. Minden ilyen akciónak vicces neve van (ha egy gránáttal több ellenséget felrobbantunk, az a „gang bang”), és egészen más úgy fps-sel játszani, hogy a kreatív ölés is szempont. Ha sikerül úgy megoldani a játékmenetet, hogy a nyolcadik-tizedik óra után is új mészárlástípusok kerüljenek elő, nagyon kellemes trash lehet a Bulletstormból.

A Bulletstorm mellett az új – már nem a második világháborúban, hanem Afganisztánban játszódó – Medal of Honor multiját lehet kipróbálni még az EA-nál, de sok mindent nem tudok meg róla. Ugyanis nyolcan játszunk egy kicsi pályán, és a többség a sunnyogó játékstílust kultiválja, ezért három lépésenként meglepetésszerűen meghalok. Otthagyom a rohadt campereket, és átmegyek a Dead Space 2-höz – éppen olyan nyomasztó hangulatú sci-fi horror, mint a remek első rész volt, csak vannak új szörnyek és talán az akció/ijesztgetés arány is jobban elbillent az előbbi felé. És akárcsak a Bulletstormban, itt is feltűnően durva csonkolásos jelenetek szolgálják meg a legszigorúbb korhatár-kategóriát.

A Sonynál a Move-os játékok mellett a Killzone 3 előtt áll hosszan kígyózó sor. A Killzone 2 a PS3 egyik legjobb akciójátéka volt, a folytatás pedig ugyanarra a játékmotorra épül, szóval a harmadik rész eléggé hasonlítani fog az előzőhöz. Persze lesznek új helyszínek, és egy komolyabb játékmenetbeli újdonság is akad: a jetpack, vagyis a hátirakéta használata. Sajnos erre a játékra is 2011 elejéig kell várni.

A Resident Evil sorozat atyja, Mikami Sindzsi új játékát, a Vanquisht zárt ajtók mögött tudom megnézni. Pörgős shooter, ami egy jövőbeli USA-Oroszország konfliktust dolgoz fel, a helyszín egy űrállomás. Hamisítatlan „fedezéktől fedezékig” játék kellemes, de nem túl egyedi látványvilággal, és kevés formabontó ötlettel. Korrekt iparosmunkának tűnik, de biztos, hogy nem ez a legjobb az E3-on kiállított lövöldözős játékok között - nem akarok még győztest hirdetni, mert az Activisionhöz és a Bethesdához csütörtökre van időpontom.

Új Deus Ex, hála istennek

A játékiparban évtizedek óta szívesen kutyulnak össze műfaji elemeket, így az E3-on akad több olyan program is, ami nem tisztán akciójáték. Például a Mafia 2, ami hol vérbeli külsőnézetes shooter, hol autózni kell benne – ne kerteljünk, gátlástalan GTA-klón ez, ráadásul másodszorra, viszont nagyon hangulatos az ötvenes évek New York-jával és a hozzá illő sztorival.

Nem sokkal az E3 előtt jelent meg a Deus Ex: Human Revolution igen hangulatos trailere, a prealfa verziót pedig már meg is nézhettem a kiadó egyik tárgyalójában. A Deus Ex egy 2000-ben kiadott cyberpunk játék volt, zseniális akció-kaland, amire tíz év elteltével is élénken emlékszik, aki játszott vele. Könnyen lehet, hogy a Human Revolution is erre a sorsra jut, mert nagyon jól hozza a komor Szárnyas fejvadász-hangulatot, a játékmenet pedig elég sokoldalú, támogat mindenféle taktikát az osonástól a Rambo-iskolán át a kalandjátékosabb „kidumálom magam mindenből” megoldásokig.

Az új Tron-filmmel együtt érkező Tron: Evolution versenyt kever az akcióelemekhez – természetesen az első filmből ismert fénymotorok küzdelmét. A verseny egyszerűsége ellenére egészen szórakoztató, a hagyományos akcióbetétek viszont teljesen átlagosak, nyoma sincs benne a 2003-as, nagyszerű Tron 2.0 ötleteinek.

Zenészjáték igazi gitárral

A nap végén becsúszik még két nem akciójáték is, ezekre szerdára kaptam időpontot. Az egyik a Rock Band 3, az MTV rockbanda-szimulátorának új része. A bemutatón egyszerre hét ember zenél a színpadon: gitár, basszus, dob, három énekes és... egy billentyűs. Ez ugyanis a játék egyik újdonsága, a zene ütemére már szintetizátorkontrollert is nyomkodhatunk. A másik nóvum azonban az egész műfajon túlmutat: a játékot fejlesztő Harmonix emberei bemutatnak egy új Fender gitárkontrollert, amin nem gombok, hanem húrok vannak – tehát gyakorlatilag egy igazi gitárt, amivel lehet Rock Band-ezni.

Míg Magyarországon még erős a pc-s játékostábor, a pc-s játékok már csak jelzésértékűen jelennek meg az E3-on, és többnyire csak eldugott tárgyalótermekben. Az idei legjelentősebb név a Shogun 2: Total War – a valósidejű stratégia és azon belül a Total War széria egyelőre tartja pozícióit a pc-n. Tíz éve a Shogun volt a sorozat elindítója, a fejlesztő Creative Assembly most visszatért a gyökerekhez: a Shogun 2 készítéséhez több embert is újra felvettek az első rész készítői közül. A játék már első ránézésre is a legszebb taktikai stratégia lesz a piacon, a szokásos csatákat pedig trükkös erődostromokkal és a japán tengerpartok melletti küzdelmekkel dobják fel.

A hadba vonuló középkori japánokkal ér véget a szerdám. Csütörtökön jön az E3 utolsó napja, kétségbeesetten próbálom majd megnézni, ami az előző két napban kimaradt, a videojátékos művészeti galériától a négyszemélyes Pac-Manen át a függetlenjáték-börzéig.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?