További Szoftver cikkek
Harmadszor-negyedszer hívjuk ugyanazt a személyt, de mindig a szokásos üzenetrögzítő-szöveget halljuk. Rosszabbik esetben felveszi, zavartan elhadar valamit, aztán leteszi. Máskor minket hívnak a napi munka kellős közepén, és máris ránk szegeződik a főnök szúrós szeme. Mit tegyünk?
A problémát orvosolandó, a németországi Karlsruhe Egyetem érdekes megoldással állt elő: az „intelligens telefonközpontot” előrevetítő Connector rendszerük monitorozza a dolgozók tevékenységét, és csak akkor engedi, hogy a hívások eljussanak hozzájuk, ha ráérnek a csevelyre.
Újabb Big Brother technológia született?
Az autópályától az irodáig
Hasonló fejlesztések korábban is láttak napvilágot, a Connector azonban egy lépéssel előttük jár. A szintén német Regensburg Egyetemen például az autósok számára dolgoztak ki „okos asszisztenst”. A rendszer mobiltelefonok mellett a járműben található összes audióberendezést ellenőrzés alatt tartja, és ha veszélyesnek érzi használatukat, leállítja a CD-játszót, vagy a személyi hívót némítja el. Szenzorok vizsgálják az útviszonyokat, a forgalmat, a vezető cselekedeteit. Ha a begyűjtött információk semmi jóval nem kecsegtetnek, a GPS navigációs kijelzőn alternatív útvonal-javaslat jelenik meg.
A Connector az ember-számítógép interakció új, közvetettebb, „láthatatlanabb” módjaira fókuszáló CHIL (Computers in the Human Interaction Loop) projekt része. A projektben hét másik európai ország kutatóintézetei és amerikai tudósok is részt vesznek. Ars poeticájuk körülbelül a következő mondattal írható le: a számítógépek dolgozzanak, és tényleg közvetítsenek az emberek között, s ne az ember ténykedjen, vesszen el a számítógépek között. Rengeteg időt takarítunk meg, ha így lesz. Ráadásul – a környezet-intelligencia elképzelésekhez hasonlóan – elsősorban nem computereinkkel, hanem egymással kommunikálunk. Amazok meg elvégzik a munka kényelmetlen részét.
A CHIL keretében fejlesztés alatt álló technológiákkal a tervek szerint kiegészítik a Connector prototípusát. Az arcfelismerő szoftver meghatározott személyeket azonosítana, míg egy, mikrofont használó program megfejtené, miről megy a beszélgetés. Félelmetesen tökéletes, komoly információmennyiséget begyűjtő rendszer alakulhat ki körülöttünk…
Frusztrációmentes hivatali órák
A CHIL majdani számítógépes szolgáltatásai a felhasználót, cselekedeteinek és szándékainak állapotát hivatottak modellezni, miközben a gépek a környezetet is monitorozzák. A projekt keretében két felhasználói forgatókönyvön dolgoznak: az egyik az irodai, a másik az előadótermi alkalmazásokat vizsgálja.
Egyelőre még nincsenek készen, viszont a Big Brother effektus mellett számos pozitív, hétköznapjainkat tényleg megkönnyítő tulajdonsággal is rendelkező Connector hamarosan használatra kerülhet. A prototípus az iroda négy sarkában elhelyezett kamerák által megörökített anyagokat, valamint számítógépes aktivitásunkat – merre mozgattuk az egeret, mit teszünk a billentyűzettel, milyen programokkal dolgozunk – elemezve határozza meg, mennyire vagyunk elfoglaltak.
Gépi látás szoftvere segítségével figyeli, mit csinálunk – kivel beszélünk, tárgyaláson veszünk-e részt, vagy éppen íróasztalunk mellett ücsörögve bíbelődünk valamin –, s ha úgy értékeli, hogy túl elfoglaltak vagyunk, a hívó automata üzenetet kap: ezt és ezt a kollégát tárcsázza helyettünk. Az üzenet tartalma attól függ, ki van a vonal túlsó végén. Ha gyakran telefonáló rokon, barát, vagy munkatárs, akkor pontos tájékoztatást kap, amiből megtudja, mivel foglalatoskodunk éppen. Ha ismeretlen, akkor viszont csak annyit hall, hogy momentán nem vagyunk elérhetők.
„A technológiának segíteni kellene az emberek mindennapos frusztrációinak megszüntetésében” – jelentette ki az egyik kutató, Rainer Stiefelhagen. „A felhasználókról készített tanulmányok arra utalnak, hogy működhet a megközelítésünk.”
Viszont igencsak frusztráló lehet, amikor nem értjük, hogy az egyik hívás miért talált meg minket, míg a sokkal fontosabb másik miért nem. A megoldás: átláthatóvá kell tenni a rendszer működését.