Jenő
-3 °C
6 °C

Budapesten készül a Crysis utódja

2008.03.02. 00:17
Magyarországon nyitott stúdiót a világ egyik vezető játékfejlesztő cége, a Crytek, de nem árulták el, milyen játékon dolgoznak. Helyszíni riport a titoktartási nyilatkozatok barikádjai mögül.

"Én Londonból jöttem haza a magyar Crytek miatt. Majd hülye lettem volna kinn maradni, ha itthon dolgozhatok, ugyanolyan körülmények között, és a hazai árak mellett kell megélnem hasonló fizetésből" – magyarázza az egyik grafikus, miért a világ legjobb munkája itt videojátékot gyártani. Persze az ember hajlamos ilyeneket mondani egy újságírónak, főleg ha a főnökei is hallótávolságon belül vannak, de miután hasonlókat hallok a harmadik-negyedik embertől is, kezdek gyanakodni.

Top Secret

Egy lepusztult cipőgyár helyén épített budai luxusirodaházban vagyunk, a Crytek Hungary főhadiszállásán. Vagy harmincan (mint később megtudom, harmincnyolcan, de még van sok üres hely) üldögélnek fejenként két-három baromi nagy monitor előtt. Körbepislantok, Index-címlapokat látok, néhol Team Fortess 2-t; na ja, péntek délután van, az meg már kisszombat, gondolom. Később kiderül, hogy a látszólagos lazsálás szándékos volt, nehogy véletlenül olyat láthassunk egy monitoron, ami még titkos.

A Cryteknél ugyanis gyakorlatilag minden szupertitkos, szinte a wc-re se mehet ki az ember anélkül, hogy előtte két-három titoktartási nyilatkozatot alá ne íratnának vele. Ezen persze el lehet viccelődni egy darabig, de ha belegondolunk, hogy ez mégiscsak a világ egyik vezető pc-s játékfejlesztő stúdiója, azok a srácok, akik a tavalyi év egyik legsikeresebb játékát tették le az asztalra (a Crysis eladásai egymillió példány fölött járnak), és a húszmilliárd dolláros játékpiac legfejlettebb technológiáját készítik és használják, valahol érthető a paranoia.

Világválogatott

Talán még a "na és milyen játék készül itt?" kérdésnél is izgalmasabb téma, hogy miért éppen Magyarországon nyit stúdiót egy menő játékfejlesztő cég. Az olcsó, de jól képzett nyugat-balkáni munkaerő teóriája azonnal kiesik, ahogy kicsit fülel az ember, és feltűnik, hogy angolul beszélnek egymással a programozók és grafikusok, brit és ausztrál akcentus keveredik a magyarral és az egészen meghatározhatatlannal. Nyolc országból jött össze a csapat, és ez még sehol nincs a frankfurti stúdióhoz képest, ahol közel harminc ország fiai és lányai dolgoznak. Az indok inkább az, hogy a Crysison dolgozó magyar srácok hazavágytak Németországból, a cég meg terjeszkedni akart, és egyszerűen összekötötték a kettőt.

Minden nagyon szép, minden nagyon jó

Ha már a játékukról nem mondhatnak semmit, a játékipar városi legendáiról faggatom a stúdió vezetőit, Kristoffer Waardahlt és Pócza Zoltánt. Nem tudom eldönteni, hogy tényleg ennyire vidám a helyzet a videojátékok piacán, csak az ő helyzetükből látszik ilyennek, vagy egyszerűen diplomatikusak és optimisták, de minden rémisztően hangzó híresztelést mosolyogva cáfolnak.

Haldokolna a pc-s játékpiac? Dehogy haldoklik, csak változik, és a statisztikák nem mutatják a digitális terjesztésben, vagy az online játékok havidíjaiban forgó pénzeket. Esélytelenek a néhány fős lelkes amatőr fejlesztőcsapatok az óriáscégek mellett? Dehogy azok, a házilag barkácsolt kiegészítőktől (modoktól) a flashjátékokon keresztül az Xbox Live-ig több lehetőségük van a kitörésre, mint valaha. Tényleg horror a PlayStation3-at programozni? Dehogy az, legfeljebb kicsit szokatlan annak, aki pc-n kezdte – és így tovább.

Még azt sem tudom meg, hogy fejlesztői szemmel melyik a legerősebb konzol, de kapok helyette egy igazi bölcsességet: senkit nem érdekelnek a processzormagok és gigahertzek, az a legerősebb konzol, amin a legjobbak a játékok. És abból ítélve, hogy a Crytek Hungary pihenőszobájában melyik konzol körül csoportosul a legnagyobb tömeg, ez bizony a Wii.

Mi lehet a nagy titok?

Az embert persze idegesíti, hogy akármennyire is próbálja megtudni, milyen játék készül a magyar Cryteknél, a legkonkrétabb válasz az, hogy "valószínűleg még 2008-ban lesz hivatalos bejelentés róla". Ha tippelnünk kellene, persze Crysis-folytatásra gondolnánk, nem csak azért, mert úgy fejeződik be a játék, hogy az folytatásért kiált, és mert ha valamiből eladnak egymilliót, azt folytatni kell. Árulkodó az egyik cégvezető, Cevat Yerli nyilatkozata is arról, hogy a Crysisból trilógia lesz, és az amerikai szabadalmi hivatal archívuma, ami szerint a cég levédette a Crysis Wars, a Crysis Annihilation és a World in Crysis neveket.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?