Erzsébet
1 °C
4 °C

Pixelorgia a Csodák Palotájában

2007.05.20. 20:12
Szombat este a Csodák Palotája vetítőtermében rendezte a scene.hu, magyar demoportál negyedik demoshowját. A szó olyan underground rendezvényt takar, ahol programozók, számítógépes grafikusok és zeneszerzők által alkotott technikai-művészeti erődemonstrációkat, röviden demókat vetítenek. A közönség két magyar sikernek is örülhetett, mi pedig ledöbbentünk, mi minden fér 64 kilobájtba.

Utoljára cirka tíz évvel ezelőtt, a koleszban láttam demót. A számítógép monitorján keringő gömbök alatt egy mintás felület száguldott, a mintázat tükröződött a gömbökön, közben szólt valami nagyon dobgépes és nagyon elektronikus. Az élmény egyszerre volt egy szakember ujjgyakorlata és egy művész víziója, és ezzel össze is foglaltam a demo célját és lényegét.

64 kilobájtnak elégnek kell lennie

A demók úgynevezett partykon, vagyis versennyel (szakzsargonban: compo) kombinált, általában többnapos rendezvényeken mérkőznek meg. Ezek abszolúte demokratikus megmérettetések, minden partyn a közönség szavaz. A partygyőzteseket és a legjobb nevezetteket aztán demoshowkon újra levetítik – ez amolyan gálaest, ahol a demós közösség (lám, mennyit számít egy d betű) képbe kerülhet, a nyertesek pedig sütkérezhetnek a dicsfényben. A partyk legjobbjainak léteznek külön szakmai díjak is, ezeket már hozzáértő zsűri adományozza, ilyen például a scene.org bronzszobra, ami idén már ötödszörre osztottak ki. A Magyar Demoscene Egyesület által szervezett szombati összejövetelen az erre a díjra jelölt demókat mutatták be, többek között egy magyar győztest.

A Conspiracy nevű csapat Chaos Theory című demója 64K-s kategóriában vitte el az első díjat. A versenyeken ugyanis több szekció is létezik: van animáció, megkötések nélküli demo, oldschool (tehát valamilyen régi játékgépre, jellemzően Amigára vagy C64-re készült) demo, illetve a méretkorlátos demók. Ez utóbbiak közül a legelterjedtebb a 64K, ami azt jelenti, hogy a nevezőknek egyetlen, 64 kilobájtnál nem hosszabb futtatható .exe fájlt kell készíteniük, illetve a brutális 4K, ahol már szinte minden biten spórolnak. (Egy érdekesség: ha a Wordbe beírjuk, hogy "demo", és elmentjük, egy majdnem 20 kilobájtos állományt kapunk.)


Képgaléria – kattintson!

A demo jó ajánlólevél

A Chaos Theory összehangolt támadást indít az érzékszervek ellen, és a közösség hagyományai szerint nickneveket használó alkotók szerint valahol ez a jó demo titka. "Legyen benne valami, ami megfog, meg nézzen ki jól" – fogalmaz BoyC, a Conspiracy egyik programozója. "Ez olyan, mint a videoklip. Nem tudod pontosan megmondani, hogy egy klip mitől jó" – kontráz TrX, a grafikus. A demo valóban pofás, és néhányszor felszedem az államat a földről, hogy miként férhetett bele ennyi effekt 64 K-ba, de egy másik induló, a Fairlighttól a Dead Ringer jobban tetszik.

Ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy nincs eléggé avatott szemem a demókhoz. A művészi koncepció mellett ugyanis a technikai részleteket, az egyes effektek bonyolultságát is figyelik a zsűritagok. Ennek a civil életben is lehet előnye: aki komolyan csinálja a demózást, az igen gyakran játékfejlesztő cégeknél, vagy grafikai stúdiókban köt ki. Egyébként egy-egy nagyobb nemzetközi partyn tucatnyi játékfejlesztő tart állásbörzét, Will Wright, a Sims-sorozat alkotója pedig éppen nemrég vallotta be egy interjúban, hogy készülő, Spore című játékát demók is inspirálták.

A Conspiracy több tagja is szakmabeli (rendszergazda vagy játékfejlesztő), és állításuk szerint minden hónapban kapnak új ajánlatot. "Készítettünk már reklámokat is, de például a Bikini Angyali üdvözlet című számának klipje is a mi demóinkból lett összevágva" – mondja TrX. "Csak aztán letiltották, mert egy meteor lerombolt benne egy toronyházat, és ez többeket szeptember 11-re emlékeztetett."

Chaos Theory, a magyar nyertes Conspiracy 64K-s demója
A magyarok a Fairlight Dead Ringerét is maguk mögé utasították

Kvarcjátékra is

A többi levetített demóból laikusként nagyjából azt szűröm le, hogy az elmúlt tíz évben a tükröződő golyókon már rég túllépett a szakma, viszont tíz demóból kilenc alatt még mindig elektronikus zene szól. Mindkét trendre van magyarázat: a grafika mindig az adott technikai lehetőségek határait feszegeti, a zenét tekintve viszont sok amatőrnek a tisztán elektronikus komponálás az elérhető maximum.

A rendezvény szervezője, Márta "Murphy" Krisztián még egy trendre felhívja a figyelmemet. Az utóbbi időben a demók az egyes "slágereffektek" csiszolgatása helyett az összetettebb látványra törekednek. És valóban: a látványelemek sokszor több rétegben vannak jelen a vásznon, számomra különösen a görög Andromeda Software Development munkái meggyőzőek. A pályamunkák koncepciója más téren is szerteágazóbb, láthatok filozofikus szövegekből összerakott minimáldemót (Neuro: Die Ewigkeit Schmerzt) és Gameboy Advance-ra készült demót (Shitfaced Clowns: Five Finger Discount) is. Ez utóbbi egy 16 MHz-es kézikonzolon, majdhogynem kvarcjátékon fut – egészen döbbenetes, a demo alkotói hogy mit kihoztak belőle.

Neuro filozofikus minimáldemója, a Die Ewigkeit schmerzt
Az Andromeda Software Development egyik hangulatos demója, az Animal Attraction

Szökött csöcsök

A szakmai erőfitogtatáson túl a közösség szórakozni jön össze, elvégre a demókat leginkább egymásnak készítik. Belterjes szubkultúra ez, a világon nagyjából 10 ezer, többnyire európai taggal. A Conspiracy szerint ugyanis a tengerentúlon nem elég nyitottak a közösségre jellemző alkotói merészségére. Ezt leginkább a Pluisje művésznév mögé rejtőző holland srác animáció kategóriában nevezett The Tits Have Escaped (A csöcsök megszöktek) című rajzfilmjén látom. Az alkotás pontosan arról szól, amiről a címe, és bár dramaturgiai íve legjobb szándékkal is csak egy cikkcakkal írható le, néhányszor hangosan felröhögök.

Hogy itt mindenki ismer mindenkit, a kétórás rendezvény hangulatán is érződik. A percenként elhangzó fárasztó poénok és ugratások száma megdöbbentő, és csak itt láthat olyat az ember, hogy 60-70 néző (átlagéletkoruk kb. 25 év és legfeljebb 10 százalékuk nő) együtt szurkol egy demo töltődését jelző, lassan vánszorgó pixelcsíknak. Szimpatikus társaság, én mégsem illenék bele: a harsány képek és hangok a demoshow végére legyűrik a retinámat és a dobhártyámat. Pixeltúladagolással támolygok haza, otthon jól esik a csend.

The Tits have Escaped – holland kreténség Pluisjetől
A 180K-s Debris a Farbrauschtól jelenleg az egyik technikai csúcs
Lloco, a magyar Exceed munkája – ők egyébként tavaly ezzel nyertek

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?