Hajlamosak vagyunk a szubjektív esztétikai preferenciáinkat tudományosan megközelíthetetlen, egyfajta természetfeletti képességnek tulajdonítani. Azt, hogy milyen "feeling" egy általunk imádott zeneszámot hallgatni valószínűleg a közeljövőben nem fogják érezni a "gépek", de hogy mitől tetszik egy dal azt meg lehet informatikailag közelíteni.
Egy kanadai cég olyan rendszert fejlesztett ki, amivel arra a kérdésre keresik a választ, hogy a zene milyen összetevői által lesz egy számból sláger. Az általuk fejlesztett HitLab egy olyan közösségi oldal, ahová bárki feltöltheti az általa készített számokat. A rendszer ad egy pontszámot 0-tól 100-ig az adott szerzeményre, mely a dal sikerességét jelzi előre. A szolgáltatás a DHS (Dynamic Hit Scoring, Dinamikus Dal Értékelés) algoritmusokon alapul. Zenei adatbázisukban tárolják és elemzik az elmúlt hat év százas sikerlistáit a legkülönbözőbb stílusokban (a countrytól, a hip-hoppon át a rockig). A rendszer ebből számítja ki a feltöltött szám korábbi slágerekhez viszonyított hasonlóságát.
A HitLab kutató figyelembe vették, hogy a zenei piacon fontos a változatosság. Az új slágerek új slágerek új hangzásvilággal, dallamokkal rendelkeznek. A DHS így nem az egyszerű hangtani hasonlóságon alapul. Az egyes számokat először különböző ismérveik alapján csoportokba sorolják, majd a dallamvonalukat és egyéb magasabb szintű mintázataikat elemzik és ezeket hasonlítják össze. Így lehetséges, hogy a DHS bizonyos U2 számok és Beethoven népszerű szerzeményei között is talált hasonlóságot, de a rapper 50 Cent dallamai és egyes country slágerek is nagyfokú egyezést mutattak.
A weboldal készítői szerint, ha a feltöltött zenénk 40% alatt teljesített, akkor nem érdemes zenei karrierben gondolkodnunk, de ha a kapott pontszám 70% fölötti, akkor biztosan egy szélesebb csoportnak is tetszeni fog amit költöttünk. Ha pedig 92% fölött van, kezdjünk el a tükör előtt próbálni, ilyen esetben ugyanis szinte biztos, hogy meg fog minket keresni egy lemezcég. A HitLab egyik kimondott célja az, hogy miután feltöltöttük számunkat, meghallgattuk a közösség kritikáját, javítottunk a szerzeményen, újra feltöltöttük, és végül egy nagyobb pontszámot értünk el dalunkkal, lehetőségünk legyen a zenei kiadókhoz közvetlenül eljutnunk. Az oldal huszonhat különböző lemezcéggel áll kapcsolatban.
A HitLab nem rejti véka alá, hogy egy szám sikeréhez a zenei mintázatokon kívül nagyon sok tényező járul még hozza. A dalszöveget, a marketing munkát, az előadó karizmáját nem tudják ezzel a megközelítésben figyelembe venni, viszont a szerzeményben rejlő sláger-potenciált jól be lehet lőni az algoritmusok segítségével.