Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Orkok, meteoritok és a Hídember

2002.05.30. 10:30
Játékfejlesztő cégek, animációs és utómunka-stúdiók tartottak bemutatókat legfrissebb munkáikból szerdán a Budapesti Műszaki Egyetemen. A prezentációkból kiderült, hogyan kell könnyedén, házilag űrbéli robbanást előállítani, illetve hogy a Mona Lisának lehet, hogy nem is állt senki modellt. Az Index tudósítója a KATT névre keresztelt, a Leonardo SNS által szervezett komputergrafikai összejövetelen járt.
A BME Informatikai Épületének nagyelőadóját szerda délutánra teljesen megtöltötték a hardcore programozó arcok, műegyetemisták, és a szcéna szakmai-üzleti részéből érkezett emberek. Némi várakozás után (egy másik teremben késve fejeződött be a komputergrafikai konferencia) az előadók belevágtak a közepébe: a kivetítő rövidesen orkokkal és tűzgolyókkal telt meg. A Black Hole programozócsapat mutatta be készülő játékprogramjának egyik animációját.

Orkok közvetlen közelről

Az Exigo-t a csapat másfél éve fejleszti, a játék valahol az Age of Empires, vagy az Age of Mythology környékén helyezhető el, azaz valós idejű stratégia, ezúttal fantasy környezetbe helyezve. A bemutatón persze inkább az átvezető animációk technikai megvalósításáról volt szó, az Index tudósítójának felfogóképességét messze meghaladó részletességgel. De látható volt: ilyen minőségű munka akár egy mozifilmben is elférne. Az alakokra húzott textúrák például annyira kidolgozottak, hogy egészen közelről nézve is élethű felületet biztosítanak. A harcos figura (egyébként páncél alatt viselt) ingén például 1:1 nagyításnál még az anyag szövése is lászik, a sisakján pedig apró karcolások fedezhetők fel.

Bányászható vulkanikus meteoritok

Még egy játékprogram bemutatója szerepelt a műsoron: A Digital Reality a készülő Haegemonia című játékának technikai részleteit ismertette. (Egyébként ez a csapat felelős az ismert Imperium Galactica első két részéért is). Ez is egy valós idejű stratégia, bár ősgyíkok helyett ebben űrhajók és bányászható vulkanikus meteoritok röpködnek. Mindenesetre (ahogy a mellékelt képeken is látszik) a játék grafikai megvalósítása semmiben sem marad el a mai legnagyobbakétól. A készítők ezután azt is megmutatták, hogyan lehet könnyedén, házilag űrbéli robbanást előállítani.

A Budapest Sportcsarnok látványterveinek bemutatása sajnos az előadó betegsége miatt elmaradt. Pedig sokan megnyugodhattak volna, hogy esetleg mégsem egy hatalmas sütemény épül a Népstadion mellett, meggyel a tetején.

Dürer és a számítógép

A németalföldi festőről, mint a számítógépes modellezés atyjáról Mata János, más néven Kukori bácsi tartott előadást. A párhuzam talán erőltetettnek tűnhet, de tény, hogy Dürer már a 15-16. század fordulóján részletes embermodelleket és mozgáskarakterológiát készített, és ugyanezt teszik ma a 3D-programozók is. A hallgatók egy érdekes adattal is gazdagabbak lehettek: a festő által - más típusok mellett - felvázolt "szép nő" arányai pontosan megegyeznek a Mona Lisa arányaival. Leonardo is készített a Düreréhez hasonló vázlatokat, ezért lehetséges, hogy a festmény csupán egy ideális arcot ábrázol, és a képhez nem is állt senki modellt.

1. Máthé Bálint: Fény-kép; 2. Szurok Tibor: Brille; 3. László Márk: SZOT

Ismertették a Render.hu számítógép-grafikai oldal pályázatának nyerteseit is. A feladattal kapcsolatban annyit kötöttek ki, hogy a képen szerepelnie kellett egy szemüvegnek és a Render.hu egy oldalának, papírra nyomott újságnak álcázva. Ez utóbbira azért volt szükség, hogy kizárják a csalás lehetőségét. A pályázatra 64 alkotás érkezett, az első három helyezett képei fentebb láthatók.

Széchenyi és a modern technika

A Post Edison munkatársairól a nap végén kiderült, hogy ők építették a Lánchidat, legalábbis a Hídember című filmben. A bemutatott, 142-es számú jelenetben (ez a film csúcspontja, itt szakad el az építkezés közben az egyik vonólánc) ugyanis szinte csak az alakok valódiak, azok sem mind. Magát az épülő hidat, a dunaparti épületeket számítógéppel generálták, az eredeti tervrajzok és korabeli festmények, metszetek alapján. A víz alatti jelenetek is blueboxban lettek felvéve.

A Post Edison egy korábbi munkája

A stúdió bemutatta egy készülő, egész estés animációs filmjének a pilotját is. Ha az amerikai partnereikkel sikeresen zárulnak a tárgyalások, jövőre magyar mozi is szerepelhet a Z, a hangya és a Shrek mellett a kínálatban.