Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Az autóforgalmat szimulálja a sejtautomata

2004.07.08. 17:15
Hogyan kerüljük el a csúcsforgalmat? Miként előzzük meg a közlekedési dugókat? Milyen alternatív útvonalakat válasszunk, ha bezsúfolódott a megszokott? Németország legnépesebb szövetségi államában, Észak-Rajna-Vesztfáliában az autópálya-hálózat helyzetét szimuláló szoftver prognosztizál.
Egy órára érvényes előrejelzések a kölni gyűrűn

Michael Schreckenberg
A Duisburg-Essen Egyetem kutatója, a "szállítás és a közlekedés fizikájára" szakosodott Michael Schreckenberg és társai régóta szimulálnak tömegjelenségeket. A valódi útforgalmat, az élet által írt autópálya-forgatókönyveket szabályait lassan módosító sejtautomata-modellekkel tanulmányozzák. Az egyszerű szabálysorok eredményeként a modellek széles-skálájú (többszörös) valósidejű úthálózatok szimulálására is alkalmasak. Az így készült, hozzávetőleg kilencven százalék pontosságú előrejelzések nagyjából egy órára érvényesek. Kidolgozásukkor figyelembe veszik a vezetők és az autók viselkedését is, sőt, a közeljövőben a gyalogosokét szintén fel akarják térképezni. (Mivel kevés a hozzáférhető adat, így empirikus tanulmányokra összpontosítanak majd.)

A modell sikeresnek bizonyult: a Köln körüli úthálózaton tesztelték, és használják. Valós időben, a sztrádákon elhelyezett szenzorok által összegyűjtött adatok alapján végezte munkáját. Statisztikai elemzésekkel: melyek a legforgalmasabb időpontok, melyek a legtelítettebb hónapok, és így tovább.

Bizonytalansági tényezők, dühödt vezetők

A közlekedés menetét általában három kategóriába sorolják: szabad lefolyású, zsúfolt, valamint a kettő közötti szinkronizált. A szinkronizált állapot azonban felettébb bizonytalan: az egyik autó hirtelen áthajt egy másik sávba, a mögötte lévőnek gyorsan fékeznie kell, és máris felborult az egyensúly. Pillanatokon belül torlódás alakulhat ki. Az igencsak kritikus effektust a korábbi modellek figyelmen kívül hagyták. "A miénk az első olyan kísérlet, amely az összes ismert forgalmi állapotot reprodukálja" - nyilatkozta Robert Barlovic, a kutatócsoport tagja. Sikeresen beledolgozták a bizonytalansági tényezőt.

A vezetők viselkedését szintén a valóság alapján, realisztikus módszerrel elemzik. "Arra hajlanak, hogy megakadályozzák egymást, amikor olyan dolgokat tesznek, mint például a váratlan sávváltás" - állapította meg Schreckenberg. A régebbi szimulációk leegyszerűsítették a járművek mozgását is: azonnal, lassítás nélkül megálltak, vagy bármiféle előzmény nélkül felgyorsítottak. Az apróságokat is figyelembevevő új modell sokkal kifinomultabb elődeinél.

Két vezetői viselkedést modelláltak: az agresszív és a védekező típust. Előbbibe a megszokott követési távolságra fittyet hányó, az előtte haladó gépkocsihoz túlzottan közelítő, váratlanul más sávba áthajtó, másokat hirtelen fékezésre, megállásra kényszerítő, utóbbiba a biztonságos közlekedés elveit betartó sofőröket sorolják.

Több a kevesebb

A Duisburg-Essen Egyetem modellje szabályos rácsként jeleníti meg az autópályát. Minden egyes sávot egy-egy cellasor - sejtsor - reprezentál. Két állapottal rendelkeznek: vagy jármű van bennük, vagy üresek. A virtuális autók közötti üres cellák száma a vezetők viselkedésének függvénye: ha agresszívek, alacsony a szám, ha védekezők, magasabb. A modell a gyorsulás és lassulás valódi arányait szem előtt tartva működik; a járművek annak megfelelően mozognak - például nem engedélyezett a végtelen ideig tartó lassítás. Valódi vezetői viselkedést és valódi fizikát egyesítő szoftver az eredmény.

A sikeres teszt és a népszerűség furcsa ellentmondást eredményezett. Észak-Rajna-Vesztfália autópályáinak honlapját mintegy háromszázezren látogatják naponta, a vezetők az ottani előrejelzések alapján tervezik, és tervezik újra az ideálisnak vélt útvonalat. Több esetben - a dugókat elkerülendő, alternatív megoldásokat választva - nem prognosztizált torlódásokat okoztak. Schreckenberg szerint a helyzet csak rosszabbodni fog, mihelyst a site 3G mobiltelefonokon is elérhető lesz. Mindenki kalkulálja be ezt a tényezőt is! - javasolja. Azon elmélkedik, hogy modelljüknek kevesebb és kevésbé komplex közlekedési információt kellene szolgáltatnia...