Valér
4 °C
8 °C

Passzívan többszereplős online játék elfoglaltaknak

2008.05.03. 14:26
Valószínűleg kevesen tudnak heti harminc vagy még több órát áldozni a World of Warcraftra, viszont a játékvágy valamilyen szinten mindnyájunkban ott szunnyad. Hogyan kössük össze a kellemest a hasznossal? Például a webes szörfölést játékká alakítva.

A masszívan többszereplős online játékok (massively multiplayer online games, MMOG) analógiájára kreált passzívan többszereplős online játék (passively multiplayer online game, PMOG) az úttörő blogos Justin Hall találmánya.

Szörf-játék

Abból indult ki, hogy élvezetesebbé lehetne tenni gyakran unalmas internetezést. Nem kell hozzá elmerülnünk az MMORPG-k virtuális világaiban vagy a Second Life-ban, nem kell teljes embert megkövetelő időigényes és felettébb komplex feladatokat abszolválnunk.

A PMOG kevésbé fanatikusoknak, nem „született” játékosoknak való: letöltjük az alkalmazást, ami általában nem más, mint a többi játékos által kitalált feladatokat (például azonos témához tartozó szájtok felkeresésére vonatkozó utasításokat) megjelenítő eszköztár. Aszinkron interakcióba léphetünk a többiekkel, „csatákban” vehetünk részt. Meglepetéseket tartogathatunk számukra, vagy csak passzív szemlélőként figyeljük az események alakulását, esetleg egyedül játszunk.

Viszont talán mégis jobb, ha nem magányos harcosként bolyongunk a rengetegben, és az elszórt jeleket, üzeneteket követve olyan érdekes oldalakra keveredünk, melyeket máskülönben véletlenül sem fedeznénk fel. Ráadásul az oldalak eredeti tartalma eszköztárunk jóvoltából pluszérdekességekkel bővül, miközben tipikusan web 2.0-ás honlapokra (Engadget, Gizmodo, Digg, Slashdot) mutató linkekkel is szembesülünk, és egy-egy szájthoz mi is hozzárendelhetünk figyelemreméltónak vélt új oldalakat (amelyek persze lehetnek csapdák).

Aknamezőkön járva

Végeredményben úgy játszunk, hogy nem is játszunk, vagy fordítva: úgy szörfölünk, hogy nem is szörfölünk.

Meglepetéseink nyugodtan lehetnek gonoszkodások: az oldalakra – csak a többi résztvevő által érzékelhető – „aknákat” telepítünk, és riválisaink felrobbanva pontokat veszítenek. Hacsak elővigyázatosságból nem öltöttek magukra páncélt. A gyakori csapdaállítókra felhívhatjuk a többiek figyelmét, és galád aktivitásukat egyértelműen jelző nicket aggatunk rájuk. Aztán meglepődnek, hogy gondosan telepített aknájuk nem működik...

Összegyűjtött pontjainkkal aknákat és a honlapokat színesítő más kellékeket vásárolhatunk. Minden ajánlott oldal meglátogatásáért két pontot kapunk, azaz, a játék már azért is jutalmaz, hogy a weben kutakodunk. Természetesen mi szintén jótékonykodhatunk: rosszabb pozícióban lévő társaink eszköztárát ajándékaknákkal gazdagíthatjuk.

Pontszámaink gyarapodásával, a küldetések beteljesítésével magasabb szintre lépünk, és karaktertípust választhatunk. Hat között dönthetünk: a két „kaotikus” temérdek csapdát állít fel, linkek sokaságával szórja meg webes portyája állomásait, míg a rend négy „lángja” a többieket védelmezi, és hasznos missziókat ötöl ki.

Üzleti lehetőségek

Az igencsak gyerekcipőben járó PMOG marketingszempontból szintén érdekes: képzeljük el, hogy egy márkának minél nagyobb reklámot szeretnénk biztosítani, vagy egyszerűen csak be akarjuk vezetni a piacra.

Küldetéseket dolgozunk ki. Tartalmuk természetesen sok szállal kapcsolódik termékünkhöz és a szponzorokhoz. A felhasználókkal speciális útvonalakat járatunk be, a megtett útvonalért bonuszokat – kuponokat, jelvényeket, információt – kapnak. Ezzel a módszerrel egyrészt megismertetjük, másrészt népszerűsítjük az adott brand-et.