További Szoftver cikkek
Urban Resolve
Már rég nem a keresztesek korát éljük, amikor katapultokkal és kiéheztetéssel vettek be városokat. A jelen ostromlói (például elektronikus) csomópontokra, izolálásukra, illetve az ellenséges csapatok közötti kommunikáció teljes szétzilálására összpontosítanak. Jövőbeli terveik kidolgozásához az új számítógépes játékot, az Urban Resolve-ot is felhasználhatják: olyan esetekre készíthetnek előrejelzéseket, hogy mi történik az adott város elektromos áramforrásainak megsemmisítése után.
Az eddigi legnagyobb volumenű háborús játékot az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának megbízásából a hadsereghez tartozó JFCom (Joint Forces Command), a Dél-kaliforniai Egyetem Információtudományi Intézete (ISI) és a Caltech fejlesztik. A program két Linux-alapú szuperszámítógépen [a Maui Computer-központban (Hawaii), illetve a légierő Wright-Patterson bázisán (Ohio állam)] fut. Az MI-kutatásokból ismert módszerek alkalmazása pedig számos karakter önálló - emberi beavatkozás nélküli - döntéshozását teszi lehetővé, s egyben azt is, hogy a szimuláció futtatásához mindössze harminc személy elegendő.
Egymillió entitás
A játékosok nyugdíjas katonai vezetők és tanácsadók. Ők irányítják mindkét - a koalíciós vörös és az ellenséges kék - csapatot. Felderítik, lokalizálják a szembenálló fél erőit, majd ennek megfelelően cselekednek. A terepet főként számítógép által generált karakterek népesítik be. Találunk közöttük rendkívül bonyolultakat, míg akadnak annyira egyszerűek is, hogy egyetlen computer elég több százuk futtatásához. A járművek (tankok, taxik, buszok, stb.) szintén eltérő "viselkedésszintet" mutatnak. Viszont még a legprimitívebbek is "tudják", hol milyen sebességgel haladhatnak, hogyan kerüljék el a karambolokat, vagy miként népesítsék be csúcsidőben a főutakat, és így tovább. Néhány, általában hadakozó egységekhez tartozó kiválasztott pedig meglepően komplex, árnyalt módon reagál a változó körülményekre, környezeti feltételekre.
Míg régebben harmincezer szimulált entitás jelentette a felső határt, addig egy 2002-ben kidolgozott módszer akár egymillió alkalmazását is biztosítja. (Az Urban Resolve-ban hozzávetőleg százezer szerepel. Ráadásul nemcsak többen vannak, hanem nagyobbak is.)
"Ezt a technológiát korábban még nem használták azonnali haditervekhez" - nyilatkozta az ISI egyik csoportját vezető Bob Lucas. Egyben elismerte: a szimuláció olyan intenzíven összpontosít a különböző kalkulációkra, hogy kissé háttérbe szorul, a kilencvenes évek videójátékait idézi a grafika, amit a forgatókönyvek élethűsége ellensúlyoz. A katonai vezetők pedig annak örülnek, hogy a játék során egyelőre még nem létező fegyvereket és technológiákat tesztelhetnek.
2015-ig tartanak a kísérletek, az Urban Resolve addigra lesz teljesen kész. A kritikus, leginkább a városi műveletekre fókuszáló hadviselési adottságok fejlesztése a végcél. Az első fázisban az ellenség minél jobb megismerésére koncentrálnak, a másodikban a csatateret térképezik fel, speciális - távolból irányított - erőket vetnek be speciális feladatokra, míg a tényleges (és komplex) hadműveletek a harmadikban indulnak be.