Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kommunikáló autók

2004.09.06. 10:41
Első autógyártóként, a Honda hamarosan az IBM ViaVoice technológiájával szereli fel új márkáit, például a szeptemberben piacra kerülő Odyssey-t, majd az októberi 2005 Acura RL-t. A vezetők arról cseveghetnek el kocsijukkal, hogy hova és milyen útvonalon menjenek. A navigációs rendszer térképeket szolgáltat, de vissza is "szól", ha kell.
A ViaVoice hang- és beszédfelismerő, valamint szöveget beszéddé (text-to-speech) alakító technológia. Utóbbi rendkívül sokat fejlődött az elmúlt tíz évben.

Kijelöli az útirányt, ismeri az utcaneveket

A szóbeli utasítások megértéséhez, az útirány szavakba öntéséhez egyetlen, a kézi számítógépekéhez hasonló processzort használ. Teljes irányokat olvas - utcanevekkel, mikor merre (most jobbra, aztán egyenesen, aztán a második keresztutcánál balra, és így tovább) kell fordulni, stb. Gyors, hatékony, felhasználóbarát, "utasításra és kontrollra" (a navigáció mellett például a légkondicionáló teljesítményének fokozására, csökkentésére) ajánlott alkalmazás. A teljesítményt olyan eszközökkel növeli, mint például a hasonló szavak, kifejezések, mondatok között a legkorrektebbek megtalálásában segítő N Best. Homonimák esetében szintén: azonos kiejtésű szavakat javasol, majd megkönnyíti a választást. A JSAPI Focus technológia ugyanazon a Java Virtuális Gépen (Java Virtual Machine, JVM) többféle Java hangalkalmazást biztosít.

A ViaVoice felbecsülhetetlen szolgálatot tehet azzal, hogy a vezető hallja, és nem olvassa az információt. A járművek mintegy hétszáz hangutasítást ismernek fel, továbbá 1,7 millió észak-amerikai utcanevet memorizálnak.

Étterembe is elkalauzol

A kérdésekre természetesnek ható női hang válaszol. A hang- és beszédfelismerő rendszert nem zavarják a környezeti zajok (légkondicionáló, motorberregés, stb.), azok szomszédságában dolgozik. A beszédmintáknál figyelembe veszi a regionális különbségeket, a floridaiakat ugyanúgy megérti, mint New York szülötteit. Sőt, még a (legalábbis például a párizsihoz képest) felettébb bonyolult kiejtésű kanadai franciával is elboldogul.

A kulináris örömök kedvelőiről sem feledkeztek meg a fejlesztők - az autók ViaVoice rendszerébe integrálták a Zagar Survey étteremkalauzt. Ugyanazon a DVD-n található meg, mint a térképek. Az éhes vezetők rákérdeznek a legközelebbi kínai étteremre; nemcsak arra vonatkozóan kapnak eligazítást, hogy merre menjenek, hanem az ételkínálatba és az árakba szintén bekukkanthatnak.

Az új típusú navigációs rendszerek jövője

Nincs szükség se érintőképernyőre, se billentyűzetre, tehát a sofőr teljes mértékben az útra összpontosíthat. A mikrofon kizárólag az ő utasításaira fókuszál. Biztonságos és elegáns megoldás - vélekedik Frank Viquez, az ABI Research elemzője. Míg a 2003-as modellekből hetvenötöt, addig a 2004-esekből száztizenötöt szereltek fel navigációs rendszerrel. 2009-re a piac az egymilliárd dolláros forgalmat is elérheti. A hang- és beszédfelismerés valamint a navigáció egyesítése egyelőre azonban csak a legelegánsabb, legmodernebb autók esetében várható. Meglehetősen borsos a kétezer dollárnyi pluszköltség, és a következő években csak lassú, fokozatos árcsökkenéssel számolnak. Az eddigi manuálisan irányított (felettébb bonyolult) rendszereket viszonylag kevesen használták. Viszont a hanggal, vagy telefonhívással történő kontroll sokkal előnyösebbnek, egyszerűbbnek tűnik. A vezető figyelme nem terelődik el az útról, miközben a közeli torlódások erőteljesebb megvilágítást kapnak a képernyőn.

A Honda az első az IBM technológiáját navigációs rendszerébe integráló autógyártó. Nem kizárólagos a megállapodás, tehát minden bizonnyal újabb tárgyalások, együttműködések várhatók. Az autóipari és az informatikai óriás közös tesztjei arra engednek következtetni, hogy megbízható a rendszer. Természetesen további tesztek várhatók még.