Konrád, Tivadar
5 °C
14 °C

Felvásárolták a világ leghíresebb játékfejlesztőjét

2009.06.25. 11:25 Módosítva: 2009.06.25. 11:26
Felvásárolták a texasi id Software játékfejlesztő stúdiót, ami a szakma élvonalbeli csapatai közül az egyik utolsó saját lábán álló, nagy kiadóktól független cég volt.

Az id nevéhez fűződik többek között a Wolfenstein, a Doom és a Quake-sorozat. Többször forgatták fel fenekestül a játékipart, ők vezették be a háromdimenziós, belső nézetű akciójátékokat, az egymás elleni hálózatos (később internetes) játékmódokat, ők adták ki először a rajongóknak a játékaik pályaszerkesztő programjait, és tőlük lehetett először a játékok grafikáját megjelenítő és mozgató programmodult, a grafikus engine-t licencelni más fejlesztőknek. A cég vezetője, John Carmack a világ egyik leghíresebb programozója.

A csapat 1991-es megalakulása után évekig arannyá vált minden, amihez csak hozzáértek, de a kétezres évek elejétől lassan utolérte őket a konkurencia, a játékaik egyre inkább csak technológiai bemutató demonstrációk voltak, és a vetélytársak egyre rugalmasabb, és nagyobb tudású engine-ekkel álltak elő. Emiatt és a játékfejlesztés egyre növekvő költségei miatt félre kellett tenni a büszkeségüket, és vevő után nézni.

Az id Software új tulajdonosa a Zenimax nevű befektetőcég, aminek a hátterében a pletykák szerint Jerry Bruckheimer mozimogul áll. A cég a mostanihoz hasonló manőverrel vette meg pár éve az anyagi gondokkal küzdő, szerepjátékokra specializált Bethesda stúdiót, amit azóta az Oblivion és a Fallout 3 újra a legmenőbb fejlesztők közé emelt.

Az id árát mindkét fél titokban tartja, az üzletről annyit mondtak el, hogy az anyacég a Doom 4-től kezdve veszi át a játékaik kiadási jogait (a következő Wolfensteinre és a Mad Max stílusú autós akciójáték Rage-re már futó szerződése van a csapatnak), a stúdió létszámát 100-ról 130-ra növelik, és nem óhajtanak beleszólni abba, hogy milyen játékokat akarnak Carmackék csinálni. A cég szerint a biztos anyagi háttérrel és a plusz emberekkel évente egy új játékot tud majd elkészíteni az id, ami gyökeres szemléletváltást jelent a csapat eddigi munkatempójához képest: a Doom 3 például négy évig készült, és az id Software-től származik a játékiparban szállóigévé vált „when it's done" („majd ha kész lesz") kifejezés is a megjelenés dátumára.