Mátyás
-6 °C
1 °C

A Microsoft fizetne a Google-bojkottért

2009.11.23. 11:02
A News Corp. médiaóriás régóta küzd már a Google-lel, és fenyegetőzik azzal, hogy kitiltja a keresőt az összes újságának online kiadásából. Eddig mindenki sima nyilatkozatháborúnak tartotta ezt, amit úgysem mer meglépni a cég, mert azzal elveszíti a kereső irányából érkező látogatókat. Most azonban belépett a képbe a Microsoft azzal, hogy szívesen fizetne azért, ha a vállalat valóban nekiállna bojkottálni a Google-t.

Rupert Murdoch médiamágnás, a The Sun, a Times, a Wall Street Journal, a Fox News hírtévé, a MySpace, a 20th Century Fox filmstúdió és még számos befolyásos médiacég tulajdonosa néhány hete nagy vihart kavart azzal a kijelentésével, hogy a Google lopja az ő cégei által előállított tartalmat. Murdoch azzal fenyegetőzött, hogy ha a kereső nem hagy fel ezzel – vagy nem áll neki fizetni érte –, úgy, ahogy van, kitiltja a News Corp. érdekeltségébe tartozó oldalakról a Google indexelőrobotjait (erre egyébként a kereső nagyon egyszerű technikai megoldást nyújt).

Murdoch már régóta hadakozik a Google-lel, és próbálja bevezetni az újságai online kiadásainál a fizetős rendszert – ebben leginkább a Google híraggregátora akadályozza, ami ingyen lapátolja a felhasználó elé a híreket, cikkeket a világ összes újságából.

Az ausztrál médiacézár most nem várt helyről kapott segítséget a háborújához: a Microsofttól. A Financial Times (a Murdoch-tulajdon Wall Street Journal első számú vetélytársa) értesülései szerint a szoftvercég egy meg nem nevezett pénzösszeggel bátorítaná a News Corp.-ot arra, hogy próbálkozzon meg a kockázatos lépéssel. Sőt, több névtelen, bennfentes forrásra hivatkozva a lap azt állítja, a Microsoft ezzel az ötlettel megkeresett több nagy lapkiadót is.

A Microsoftnak a Google-bojkott természetesen a saját keresője, a Bing felfuttatása miatt jönne jól (a Google kitiltása mellett a támogatásért cserébe természetesen a médiacégeknek azt is vállalni kellene, hogy a Bing kereséseit viszont engedik). A Microsoft évek óta küzd eredménytelenül a Google-lel a keresőpiacon, a Bing számít az utóbbi öt év legerősebb próbálkozásának: több százmilliós befektetéssel sikerült 10 százalék fölé tornászni az amerikai piaci részesedést. Ezzel együtt 2008-ban a cég online ágazata 1,23 milliárd dollár veszteséget termelt.

Az érintett cégek nem kommentálták a hírt, de érdemes felidézni két nyilatkozatot régebbről, amelyek a szponzorált bojkott tervének tükrében új értelmet nyernek. Matt Brittin, a brit Google igazgatója egy konferencián nemrég arról beszélt, hogy a Google News által generált forgalom és hirdetési bevétel elhanyagolható részét teszi ki a cég forgalmának, és az egész híraggregáció nem létfontosságú a Google pénzügyei szempontjából. Steve Ballmer Microsoft-vezért pedig a nyár elején azt mondta, hogy a végsőkig eltökéltek az online biznisz, és azon belül is a kereső felfuttatásában, és hajlandók öt év alatt tízmilliárd dollárt belepumpálni a Google elleni háborúba.