Gellért, Mercédesz
12 °C
16 °C

Összefog a HP és a Microsoft

2010.01.07. 14:13
A Consumer Electronics Show egyik fénypontja a hagyományosan az expo első napja előtti estén tartott nyitóbeszéd. Ez a fénypont idén elég halovány volt, de legalább már tudjuk, mikor játszhatunk a Project Natallal. A show nulladik napján a 3D-tévék gyártói is bemelegítettek, mindenki bemutatta a világ első tartalomorientált 3D-tévéjét.

A Las Vegas-i CES idén szerényebb, mint 2007-2008-ban: már válság után vagyunk (legalábbis Amerikában a techszektorban mindenki úgy véli, innentől már fellendülés jön), de még látszik, hogy a show költségvetése tavaly készült. Kevesebb és kevésbé ismert hírességek promózzák majd a rendezvényt (többnyire valóságsó-szereplők és amerikai sportolók), egyedül Bradley Whitford neve mellé teszek ikszet a programban, hogy őt jó lenne megnézni (Studio 60- és Az elnök emberei-rajongó volnék).

A celebínség a nulladik napon, azaz szerda este tartott első nyitóbeszéden, keynote speechen is tetten érhető. Csak Seth Meyers, a Saturday Night Live egyik sztárja bohóckodik kicsit, ő is csak videón – hol van már az, amikor Bill Gates mellett Slash gitározott a színpadon, majd videón Obama és Al Gore viccelődött! Gates sincs már sehol, 2008-ban tartotta utoljára a keynote-ot.

2010-ben, akárcsak tavaly, a Microsoft-vezér Steve Ballmer próbálja feltüzelni a CES-re érkezett újságírókat. Ezt a kárörvendők sajnálják, mert Gatesnél mindig akadt prezentáció közben valamilyen technikai baki, amit ki lehetett cikizni (íme a legemlékezetesebb). Azért sikerül megidézni a nagy előd szellemét: az egyik kijelző elsötétül, bejelentik, hogy valami gond van az áramellátással. Majdnem félórás csúszást hoz össze a nyitóbeszéd, mire sikerül elhárítani a hibát.

Bing, bing, developers

Ballmert Gary Shapiro, a CES-t szervező Consumer Eletronics Association elnöke vezeti fel, aki a leginnovatívabb CES-nek nevezi az ideit (holnap nyitnak a kapuk, majd meglátjuk, ez mennyire igaz). Aztán megérkezik Ballmer, és visszatekintéssel kezd: menyire scifinek tűnt pár évtizede a mobiltelefon, a közösségi oldalak, a dvd, lám, most meg használjuk ezeket, sőt 3D-tévéket nézünk, mi több, keresünk a neten a Binggel. „Bing, Bing, Bing!” – nyomatékosít a maga bohókás módján Ballmer, biztos vagyok benne, hogy ez 24 órán belül felkerül a netre letölthető csengőhangként.

A Microsoft-vezér szerint most a globális középosztály körülbelül egymilliárd főt számlál, de a következő évtizedben ez négymilliárdra nő – hogy pontosan kiket ért globális középosztály alatt, nem fejti ki, de nem is ez a mondandója lényege, hanem az, hogy mindenki vegyen Microsoft-termékeket.

És sorolni kezdi az elmúlt hónapok, évek nagy dobásait a Microsofttól. Ajnározza kicsit a Binget, a Bing Mapset (van már benne havazáseffekt is, nahát), a Silverlightot, a Zune HD-t, a Syncet, az Xbox Live-ot, és persze a Window 7-es autofelláció sem maradhat el. Elhangzik néhány érdekesebb szám (például az, hogy a 2009-es karácsonyi szezonban 50 százalékkal több windowsos pc-t vettek, mint 2008 hasonló időszakában), majd Ballmer és egy kollégája bemutat pár, Windows 7-re optimalizált laptopot. A közönség figyelmét leginkább egy ultravékony gép, a Dell Adamo laptopja kelti fel – kár, hogy a Dell pont nem jött ki standdal idén a CES-re.

A bemutató legviccesebb pontja kétségtelenül az, amikor a kolléga megkéri Ballmert, hogy írjon valamit egy PowerPoint-diára, mire ő legépeli, hogy „developers, developers, developers” (ha esetleg nem értené, miért vicces ez, nézze meg a lenti videót). A produkcióval egyébként azt demonstrálták, hogy egyszerre többen is dolgozhatnak ugyanazon a PowerPoint-előadáson – igen, egy ilyen jelentéktelen újdonság is CES keynote-ba kerülhetett idén.

HP, MS, két jó barát

A már korábban bejelentett termékek és szolgáltatások ismétlése kezdi elvinni a teljes sótlanság irányába az előadást, de a beszéd második felében már akad néhány bejelentés, amiért érdemes megírnom ezt a cikket. Mindenekelőtt egy érdekes együttműködés: a HP és a Microsoft összefog, ezentúl a HP laptopjain Bing lesz az alapértelmezett kereső és MSN a default kezdőlap. Ballmer megvillantja a HP érintőképernyős táblagépét, aminek létezését a New York Times pár napja már megszellőztette. A Cnet infói szerint év közepétől lesz kapható a 8,9 hüvelykes képernyőjű kütyü.

Játékos vonalon a legfontosabb új információ, hogy a cég szenzoros, mozgás- és hangérzékelő, arcfelismerő játékrendszere, a Project Natal az idei karácsonyi szezonra érkezik meg. Ballmer szerint egyébként 2010 az Xbox 360 legerősebb éve lesz, nemcsak a Natal, hanem a sok exkluzív játék (többek között az Alan Wake és a Halo Reach) miatt. A konzol online rendszerére, az Xbox Live-ra pedig megérkezik az élő tévéadás.

Ballmer viszonylag sokat beszél a cég set-top box szoftvere, a Mediaroom hamarosan érkező 2.0-s változatáról is. A szoftverrel pc-nket és Xbox-unkat is tévévé változtathatjuk, na bumm. Végül az említésre méltó bejelentések között kell említeni a cég és az autógyártó KIA egyezségét: a Microsoft Windows-alapú kommunikációs rendszert fejleszt a KIA autóihoz.

Elsőzés

A CES nulladik napja egyébként sajtónap, reggeltől estig egymásba érnek a sajtótájékoztatók. Ez önmagában annyira nem érdekes – elvégre inkább megnézni kell a CES új kütyüit, nem előadásokat hallgatni róluk –, de mégis történik valami nagyon vicces. Egyetlen napon több cég is bemutatja a világ első olyan 3D-s tévéjét, ami összehozza a különböző platformokon lévő médiatartalmakat.

Megnézem a világ első ilyen tévéjét a Toshibánál, majd a világ első ilyen tévéjét a Samsungnál, végül a Sonynál is. A fura anomália oka az, hogy a 3D-tévé és a médiatartalmak közös nevezőre hozása a CES két leghatározottabb trendje – a két trendet egyesítő kütyüben pedig mindenki igyekszik első lenni, és a nagy gyártók mind egyszerre kapcsoltak.

Persze akadnak azért különbségek, a Samsung például a vékonysággal vakít. Ledes, lcd- és plazmavonalon is bevezetnek új 3D-tévéket, a plazma csak 1,7 hüvelyk vastag, az igazán megdöbbentő azonban a ledes 9000-es sorozat: ezek a tévék 0,3 hüvelyk vastagok. Mint egy ceruza. Az élményt 3D-s bluray-lejátszó, 3D-médiacenter és hagyományos mozgóképet 3D-ssé alakító algoritmus teszi teljessé. A cég fő tartalompartnerei pedig a Dreamworks és a Technicolor – nagy a meglepetés, amikor egyszer csak felbukkan Jeffrey Katzenberg, a Dreamworks elnöke, és átadja az egyik Samsung-alelnöknek az első 3D-s bluray-lemezt, a Szörnyek az űrlények ellent.

A Toshiba egyetlen 3D-s tévét nyom ezerrel, a Cell TV fantázianevűt. 3D-bluray-támogatás, wifi, 480 képfrissítés percenként (összenéznek az újságírók: minek annyi?). Szinte bármilyen kütyüről lehet a kijelzőre küldeni tartalmat, a tévé videotelefonként is használható és ez is tudja a 2D-s felvételeket 3D-sítő trükköt.

A Sony azzal kezdi a tájékoztatóját, hogy ez utóbbi trükköt megmutatja. 3D-szemüveget ad az újságíróknak – a cégek közül egyedüliként –, majd egy régi Jimi Henrix-felvételt látunk 3D-ben. Ezután előkerül Amerika új tinédzser csalogánya Taylor Swift, és elénekel egy dalt. Spéci 3D-kamerák veszik őt, így 3D-s élőkoncertet láthatunk egy kivetítőn. A koncert egy pontján aranyflitterek robbannak a levegőbe, és ember legyen a talpán, aki megállapítja, melyik flitter valódi és melyik a kijelzőn feltűnő 3D-s felvétel. Meggyőző.

Aztán bődületes marketingbullshitek következnek, alig lehet kihámozni belőle a lényeget: 3D OLED tévé, 3D-s PlayStation 3-játékok, és nehézsúlyú tartalompartnerek. A Sony megállapodott többek között a Discoveryvel és az IMAX-szal, de az idei vébét is Sony 3D-kamerák fogják venni, és hamarosan indul az ESPN 3D, az első 3D-s sportadó.

A három céghez képest a rivális Sharp, LG és Panasonic kicsit lemaradt (igaz, ez utóbbi kettő ígéretet tett, hogy még 2010-ben ők is előállnak a saját 3D-s tévéikkel), illetve más piaci szegmensen nyomul. Hamarosan meglátjuk, miben, mert a sajtós fejtágítások után csütörtökön végre nyit a CES, megtapogatható, kipróbálható kütyükkel.