Magdolna
19 °C
27 °C

A mobil- és a tévé-előfizetés a legelterjedtebb

2010.01.21. 15:07
2009-ben a magyar távközlési piacon véget értek a korábban meghatározó tendenciák, a mobil előfizetések piaca telítődött, az ADSL látványos növekedési üteme lelassult. Ugyanakkor más tendenciák előtérbe kerültek, egyre népszerűbb például a mobilinternet, illetve a digitális televíziózás is lassan beépül a köztudatba – áll a GfK új felmérésében. A magyar háztartások körében a távközlési szolgáltatások közül a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatás áll a lista élén.

2009 végén a magyar háztartások több mint egynegyede, azaz körülbelül 1 millió 20 ezer háztartás rendelkezett valamennyi távközlési szolgáltatásra (televízió, internet, vezetékes telefon és legalább egy saját finanszírozású mobiltelefon) szóló előfizetéssel. Emellett a háztartások mindössze két százaléka, körülbelül 90 ezer háztartás viszont semmilyen szolgáltatásra nem fizetett elő, így a telekommunikációs piac számára teljesen kívülálló – derül ki a GfK Hungária 2009 decemberében végzett, a magyar háztartások távközlési eszközhasználatát vizsgáló felméréséből.

A négy távközlési szolgáltatás közül a mobilhangpiac a legkiterjedtebb, hiszen a háztartások 87 százaléka, több mint 3,4 millió háztartás rendelkezik legalább egy, olyan mobilelőfizetéssel, amelynek költségeit a háztartás, a család tagjai gazdálkodják ki havonta. Második helyen a mintegy 3 millió 110 ezer háztartásban megtalálható fizetős tévészolgáltatás áll. Csupán minden ötödik háztartás (körülbelül 780 ezer) kerüli meg ezt a szolgáltatást a szabad hozzáférésű földi műsorszórásra való csatlakozással.

A folyamatosan zsugorodó  vezetékes hangpiac 2009 végére már csak a háztartások 55 százalékában volt jelen, így alig 2 millió 110 ezer háztartás tudott vezetékes telefonon hívásokat fogadni vagy kezdeményezni. Eközben közel 1,8 millióra nőtt azon háztartások száma, amelyek saját előfizetés révén tudtak fellépni az internetre.

Bár a netelőfizetők táborának növekedése a háztartások megszorító intézkedései és a piac telítődésének következtében erőteljesen lassul, a mobilinetpiac első igazán sikeres évét tudhatja maga mögött. 2009 decemberére ugyanis közel 190 ezer háztartásban már mobil eszközök segítségével is csatlakozhattak az online szupersztrádához. A Nemzeti Hírközlési Hatóság december végén 715 ezer előfizetésről számolt be. A különbség oka, hogy egy háztartásban több mobilinternet-előfizetés is előfordulhat, illetve a GfK Hungária felmérése kifejezetten a lakossági piacra irányult, az üzleti típusú előfizetéseket nem vizsgálta.

A felmérés eredményei szerint a magyar háztartások a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatásról tudnának legnehezebben lemondani, ha a kedvezőtlenre forduló gazdasági helyzetük ezt megkövetelné. A tévészolgáltatás az esetek egy részében még a mobilhang-szolgáltatásnál is fontosabb, hiszen az egyéb, költségesebb kikapcsolódási formák háttérbe szorulásával jelenleg a háztartások szórakozásának központi elemét jelenti.