Salamon
0 °C
13 °C

Csak a hírekért nem fizetnénk a neten

2010.03.08. 09:12 Módosítva: 2010.03.08. 09:12
Egy Ausztráliában végzett kutatás szerint az emberek szinte bármire hajlandóak a neten pénzt kiadni, csak hírekre nem.

A Nielsen kutatása azt mutatta, hogy a megkérdezettek 51 százaléka hajlandó lenne fizetni az online elérhető filmekért, de csak 28 százalékuk fontolná ezt meg, ha fizetős internetes újságokról lenne szó. "A fogyasztók hozzáállása ahhoz, hogy miért hajlandóak fizetni a neten és miért nem, még közel sem egységes. A kutatás leginkább azt mutatja meg, milyen diszkriminatív a netes közönség, ha különböző típusú tartalmakról van szó" - mondta el Mark Higginson, a Nielsen munkatársa.

Az 500 ember megkérdezésével végzett kutatás megmutatta, hogy csak egy százalékuk fizetett valaha is online hírekért, és négy százalékuk online újságok olvasásáért. Higginson szerint, akinek szakterülete az ausztrál online fogyasztói magatartás elemzése, az eredmények jól mutatják, milyen nehézségekkel szembesülhetnek a médiavállalatok, ha olvasóikat fizetős modellben akarják átmenteni a hagyományos sajtóból az online újságokhoz.

"A számok szerint nagy kihívás lesz egy tisztán fizetős rendszer megteremtése. Huszonnyolc százalék nem kifejezetten nagy bevételt sejtető szám, ez így egy nagyon szűk piac" - nyilatkozta Higginson az AFP hírügynökségnek. Az eredmények szerint azok a tartalmak, amelyekért az ausztrálok a legszívesebben adnának ki pénzt a filmek (51%), könyvek (49%), tévéműsorok (46%), magazinok (43%) és játékok (38%). A legalacsonyabb értéket, kilenc százalékot az amatőr blogok kapták.

A kutatás aktualitását az adja, hogy Rupert Murdoch ausztráliai születésű médiamágnás azért lobbizik, hogy az interneten a hírek szabad áramlása helyett bevezessék a tartalmak fizetőssé tételét. A kutatási eredmények azonban nem sok jót ígérnek az ilyen törekvéseknek. "Az elsöprő többség, 74 százalék szerint a fizetős tartalomnak sokkal jobb minőségűnek kell lennie, mint az ingyenesnek, hogy fizessenek érte" - mondta el Higgins.

A válaszadók háromnegyede azzal is egyetértett, hogy a fizetős tartalmak ne tartalmazzanak reklámokat. Korábban Murdoch New Yorkban úgy érvelt terve mellett, hogy az online újság is csak termék, így pénzt lehet kérni érte. "A hírek ugyanolyanok, mint bármi más, amit el akarsz adni - ha azt akarod, hogy az emberek megvegyék, olyat kell kínálnod, amit értékesnek tartanak" - nyilatkozta a médiamágnás, aki többek között a londoni Times és a Wall Street Journal tulajdonosa is.