A Groupon az új Facebook?

2011.03.28. 07:00
Az online közösségi vásárlással foglalkozó portálok legnagyobbika, a Groupon az új kedvenc az internetes iparba fektetők körében. Az oldal nagyobb növekedést mutat, mint a Facebook, az előrejelzések szerint idén beéri bevételben is, és hamarosan tőzsdére lép.

A közösségi vásárlás azon az alapelven működik, hogy minél nagyobb mennyiséget vásárol valaki egy helyen, annál nagyobb árengedményt kap. A vásárlós közösségi oldalak boltokkal és szolgáltatókkal szerződnek le arra, hogy meghatározott számú vásárlót visznek nekik árengedmény fejében, majd a neten a vadidegen, de hasonló dolgokat vásárló emberekből összehozzák a vásárlókat, akik örülnek az árengedménynek, a bolt örül a forgalomnak, az oldal meg a jutalékának.

A Groupon az első, és máig legsikeresebb ilyen oldal, és a pénzügyi jelentésük tanúsága szerint nem véletlen, hogy tucatjával alapulnak a klónjai. Az oldal 2010-es forgalma 750 millió dollár volt, 2011-re pedig 4 milliárdos bevételt terveznek – ez pont annyi, amennyit az elemzők a Facebooktól várnak. A közösségi oldal ezt 500 (lassan 600) millió felhasználóval érte el az indulása után hét évvel, a Grouponnak három év, és 70 millió felhasználó elég volt hozzá.

A növekedés mértéke meghökkentő: a tavalyi harmadik negyedév átlagos havi forgalmát januárra (ami hagyományosan visszaesést mutat a kereskedelemben a karácsonyi szezon után) megháromszorozták. A januári bevétel a Facebook tavalyi egész éves bevételének ötöde volt, ami azt mutatja, hogy nem is annyira valóságtól elrugaszkodott elképzelés az, hogy 2011 végére utoléri a bevétel a világ első számú közösségi oldaláét.

A Groupon várhatóan a közeljövőben tőzsdére megy (miután elutasította a Google hatmilliárd dolláros felvásárlási ajánlatát), a cég értékét jelenleg 19 milliárd dollárra teszik az elemzők, ami egy év alatt tizenkilencszeres növekedést jelent. Szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a sikersztori lendülete hamarosan megtörhet, hiszen a Google is hasonló saját szolgáltatást fejleszt, és a pletykák szerint a Facebook is ilyesmin dolgozik. Ráadásul jönnek fel a helyi piacokat jól ismerő kisebb, specializált közösségi vásárló oldalak (Magyarországon is több ilyen van már), amelyek erősebb konkurenciát jelenthetnek a Grouponnak, mint a Facebooknak a regionális közösségi oldalak.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM