Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nincsen holnap honlap nélkül

2002.01.24. 11:11
A hatékony PR olyan, mint a vízbe dobott kő: Az információk egyre nagyobb és nagyobb körben terjednek szét. Nem mindegy azonban, hová is dobjuk azt a követ...
Véleményformálók. A PR szakmában jól ismert fogalom. Ha őket sikerül elérni, bizonyosra vehető, hogy szinte automatikusan sokkal szélesebb körhöz eljut az üzenet. Mindez természetesen az internet világában is működik: Nem mindegy tehát, hogy a honlap, vagy e-mail kampány segítségével elért közönségnek milyen az összetétele, mennyien számítanak közülük véleményformálónak. (Többek közt ezért sem elégséges a honalapok forgalmának darabszámban való mérése.)

Az internetes véleményformálók hatását és jelentőségét alaposabban megvilágítja az a kutatás, amelyet a RoperASW piackutató végzett a Burson-Marsteller PR tanácsadó megbízásából. Ebből kiderül, hogy az internetező amerikai felnőtt lakosság mintegy 10 százaléka (11,1 millió fő) tekinthető on-line véleményformálónak ("e-fluentials"). Egy átlagos amerikai e-véleményformáló további 14 ember véleményét befolyásolja, így a11 millió véleményformálón keresztül összesen 155 millió ember érhető el. (Természetesen ekkor csak a közvetlen hatásról van szó, hiszen az információk ezektől az emberektől is még tovább terjednek.)

A fő információforrás a vállalati honlap

Az idézett kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a vizsgált piaci szegmensekben (technológia, kiskereskedelem, pénzügy, gyógyszeripar, autóipar) a véleményformálók legfőbb információforrásául a vállalati honlapok szolgálnak. 85 százalékos részesedésük mellett messze elmarad az on-line magazinok 62 százalékos és a fogyasztói oldalak (az úgynevezett opinion sites ) 55 százalékos aránya.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vállalati kommunikációért felelős szakembereknek olyan információkat kell elhelyezni a vállalati honlapon, amelyek alkalmasak a véleményformálók információigényeinek kielégítésére. A rosszul elkészített, nehezen használható, vagy elavult információkat tartalmazó honlapok komoly károkat okozhatnak. A negatív hírek (hibás termékek, rossz szolgáltatások) ugyanis 55 százalékkal több felhasználóhoz jutnak el, mint a pozitív jelzések.

Az európai e-véleményformálók működéséről, szerepéről nem készült még hasonló mélységű kutatás. Európa egyik internetes nagyhatalmában, Nagy-Britanniában csak reménykedhetnek benne, hogy a vállalatok megítélése még nem internetes teljesítményük alapján történik. A londoni Interactive Bureau december végén közzétett tanulmányában lesújtó képet festett a vezető brit cégek internetes jelenlétéről. Az elmúlt 5 év láthatóan még a legnagyobb cégeknek sem volt elegendő arra, hogy megfelelő színvonalon jelenhessenek meg az interneten. Téved az, aki azt gondolja, hogy holmi apróságokról van szó. Megdöbbentő, hogy még a FTSE 100 listavezető cégeinek a fele is "megfeledkezett" arról, hogy honlapján információkat helyezzen el a befektetők számára. (Akadnak olyan webhelyek is, ahol megtalálhatók ugyan ezek az adatok, de csak hosszas, kitartó nyomozás után érhetők el.) Nem sokkal biztatóbb a helyzet a potenciális munkavállalóknak, vagy a sajtónak szóló információkkal kapcsolatban sem.

A magyar vállalatok keveset költenek a webre

A hazai vállalatok többségénél láthatóan nem mint a legfontosabb véleményformáló eszközre gondolnak az internetre. A TNS Modus legújabb "InterBusiness" kutatási jelentése szerint 2001. harmadik negyedévében a hazai vállalatok 35 százaléka rendelkezett saját honlappal. Míg 1999-2000-ben a honlapok számának dinamikus növekedését figyelhettük meg, az elmúlt hónapokban ez a folyamat némileg lelassult. Még kedvezőtlenebbül alakul a kép, ha nem csak a számokat, de a honlapok minőségét vizsgáljuk.. A Dotkom munkatársai által az elmúlt másfél évben elvégzett Web_Score, Honlap Diagnosztika és internetes iparági elemzések megmutatták, hogy Magyarországon még csak nagyon kevés cég rendelkezik jól átgondolt, korszerűen kivitelezett és hatékonyan működő honlappal. A miértre részben magyarázatot ad a már idézett InterBusiness kutatás: "A vállalati weboldalak kifejlesztésére a cégek átlagosan 254 ezer forintot szántak." Bár a weboldalak tervezésének és programozásának ára Magyarországon még mindig elmarad a tőlünk nyugatabbra számlázott összegektől, ma már a hazai vezető webdesign cégek 2-10 millió forintot kérnek egy komolyabb webhely elkészítéséért. A 254 ezer forintos átlagár arról tanúskodik, hogy a vállalatok többsége még mindig háztájiban, vagy mindent elvállaló, olcsó "ezermesterekkel" készítteti honlapját.

Ha lassan is, de folyamatosan növekszik itthon is az internetezők száma. A nagyobb internetes fórumokon máris jelen vannak az e-véleményformálók. Most kell lépni. Igaz, egy hatékony honlapra kicsit többet kell költeni, viszont érdemes figyelembe venni, hogy az a 256 ezer tisztán kidobott pénz.

Forrás: Dotkom Internet Consulting