Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Háziasított e-beszerzés

2002.02.01. 09:35
Nemrég még mesés megtakarításokról szóltak a beszámolók, mostanában inkább a horribilis fenntartási költségeket szokás emlegetni. Közben számos cég sikerrel építette be az elektronikus beszerzést a vállalati folyamatokba.
A csodavárás korszaka mára már az elektronikus beszerzés területén is lezárult. 2001-ben végképp szertefoszlott az illúzió, hogy egyetlen szoftvercsomag segítségével megoldható minden beszerzési feladat. Az elmúlt évben az e-beszerzési piacot már nem annyira az általános lelkesedés, mint inkább a megoldásszállítóknak a pénzügy befektetők megszerzéséért és megtartásáért vívott harca, illetve az árbevételek és a licencdíjak alakulásának nyomon követése határozta meg. Bár a lassuló gazdaságban, mikor a befektetések megtérülése (ROI) egyre nagyobb jelentőséggel bír, az óvatosabbak a kockázatosnak tűnő e-beszerzési befektetésektől ismét a jól bevált, hagyományos módszerek felé fordultak, változatlanul érdeklődés kíséri azokat az e-beszerzési megoldásokat, amelyek közvetlen megtakarításokat tesznek lehetővé.

Magas fenntartási költségek

Az elektronikus beszerzésbe még a dot-com láz idején (1999) belevágó vállalatok nagyjából mostanra értek el az első nagyobb mérföldkőhöz. Többségük a jelentős erőfeszítések ellenére sem volt képes az elvárt óriási megtakarítások elérésére. A beszerzési rendszerek működtetésének, karbantartásának magas költségei, illetve a szoftverszállító cégek egy részének gyengélkedése több vállalatot is a megoldásszállítók lecserélésére késztetett. Miközben a legtöbb vállalatnál nehéz pénzt keríteni új e-beszerzési szoftver beszerzésére, a Gartner Group (www.gartner.com) szakértői úgy vélik, hogy a következő két évben nem várható az e-beszerzési rendszerek tömeges leváltása, a vállalatok többsége a használat során jelentkező problémák és a magas fenntartási költségek ellenére is továbbra a is kitart a meglévő szoftverek és megoldásszállítók mellett.

Mivel az e-beszerzési szoftverek piacán jelentős bővülés nem várható, a szoftverkészítő cégek két stratégiát választhatnak: Vagy megpróbálnak a "nagy halak" (ERP és SCM rendszerek) piacára betörni, vagy pedig személyre szabott megoldásokkal egészítik ki korábban eladott alaprendszereiket. Ez utóbbira megfelelő fogadókészség látszik az e-beszerzésben már tapasztalatot szerzett vállalatok részéről, hiszen megpróbálják a lehető legjobban kiaknázni a már üzemelő rendszereiket.

Óvatos hazai piac
Ahogy Magyarországon a dot-com lázat is csak hírből ismertük, úgy itt az e-beszerzés is jórészt elméleti kérdés maradt. A legismertebb e-beszerzési szoftverek ára erősen behatárolta a vállalatoknak azt a körét, amelyek egyáltalán fontolóra vehették valamelyik rendszer bevezetését. A dot-com boom-tól kissé lemaradva, 2000. második felétől több internetes piactér kezdte meg (jelentette be) működését. Ezek közül hosszú előkészületek után csak az Axelero, az Accenture, a Compaq, az OTP és az SAP által működtetett Marketline www.marketline.hu jelent meg a piacon 2001. második felében. A hazai e-kereskedelmi állapotokat jól jelzi, hogy bár a Marketline számos szolgáltatást kínál, a megrendelők túlnyomó többsége eddig éppen a legkisebb elkötelezettséget jelentő tevékenységre, on-line aukciók lebonyolítására kérte fel őket.
A Gartner szakértői szerint a vállalati "tűzfal" mögül végzett beszerzést egyre inkább a kollaboratív folyamatok váltják fel. Ennek során a vállalatok élhetnek az eladói közösségek, a "sell side" technológiák nyújtotta előnyökkel. A meglévő e-beszerzési rendszerek hatékonyabb alkalmazását teszi lehetővé a vállalati beszerzési folyamat kisebb részfolyamatokra való bontása is. Az így újra definiált célok segítenek abban, hogy az internetes e-beszerzési alkalmazásokat a nagy mennyiségű beszerzéseknél, illetve a nagy költéseknél vessék be. Az "új", folyamatközpontú gondolkodás természetesen egyáltalán nem új. Az e-beszerzés bevezetését ma már senki sem próbálja az Új Gazdasághoz való csatlakozás eszközeként indokolni. Ehelyett a vállalat valós, létező beszerzési problémáira kell megoldást kínálnia. Ma már önmagában senkit sem lehet elkápráztatni egy internetes megrendelőket, vagy árajánlatokat kezelő programmal. Mindennek csak akkor van létjogosultsága, ha illeszkedik a vállalat egyéb erőforrás kezelő, adminisztrációs, és beszerzési ciklusaihoz. Mindezeket figyelembe véve szinte valamennyi szakértő melegen ajánlja, hogy a nagy elkötelezettséggel járó e-beszerzési projektek megkezdése előtt végezzenek el egy kisebb "pilot" projektet.

A gazdaság jelenlegi alakulása, a vállalatok "zsugorodása" kevéssé kedvez a nagy IT beruházásokon és hosszú távú licenc szerződésen alapuló e-beszerzési megoldásoknak.

Olcsóbb megoldásokat keresnek

A vállalatvezetőkre nehezedő "ROI nyomás" miatt egyre nagyobb szerephez jutnak az olcsóbb megoldások. Ennek szellemében még a legnagyobb vállalatok is komolyan megvizsgálják, hogyan tudnák alkalmazni a közepes- és kisvállalatok számára kifejlesztett, a csúcsmegoldásoknál lényegesen olcsóbb szoftvereket. (Egyes cégek a magánfelhasználók számára üzemeltett aukciós webhelyeket - például az eBay.com-ot www.ebay.com is elkezdték használni felesleges raktárkészleteik áruba bocsátására.) A szoftverhasználatért fizetendő licencdíjak egy bizonyos határnál nem nyomhatók lejjebb. Ez az a terület, ahol az alkalmazásszolgáltatók komoly területet hasíthatnak ki a piacból. A Gartner előrejelzése szerint 2006-ra a vállalatok 80 százaléka felhagy a saját tulajdonú szoftverekkel folytatatott e-beszerzési gyakorlattal és inkább valamelyik szolgáltatót veszi igénybe.

Forrás: Dotkom Internet Consulting