További Üzlet cikkek
Postán rendelnek
Tavaly azonban az USA-ban különös formában éledt fel a digitális video-on-demand piac. A filmek terjesztésében az amerikai posta (United States Postal Service) és más csomagküldők vállalnak oszlopos szerepet.
A posta digitális sikerének titka a DVD lemez, amelynek előállítási ára ezres darabszám felett egy dollár, levélben elküldése pedig 37 cent. A DVD formátum iránti igény az öt évvel ezelőtti bemutatása óta gyorsan növekedett. Ez jól dokumentálható a DVD lejátszók és a lemezek növekvő forgalmán.
Két hét letöltés
Egy átlagos DVD alapú film internetes továbbításának költsége a fájl mérete miatt elérheti a 20 dollárt is, mondta a New York Timesnak Andrew Odlyzko, a Minnesota egyetem digitális technológiai központjának igazgatója. Sőt ha valaki ugyanezt 56 kbps modemmel kísérelné meg letölteni, két hetet is várhatna a filmjére. Ezzel szemben semmiség az a három nap, amíg a posta a keleti partról átviszi a DVD-t a nyugati partra.
Míg a hollywoodi szerzői jogi ügyvédek a filmek online forgalmazásának említésére is dühbe gurulnak, a DVD egy elfogadott és megbízható formátumnak számít, legalább is amíg a másolása az átlag felhasználó számára a maihoz hasonló bonyolultságú marad.
Befutott a kölcsönző
Ezek a tényezők sorakoznak a Netflix sikere mögött. Ez a cég volt az első, ahol felismerték az ezüstlemez alapú hálózat iránti igényt. Jelenleg innen naponta 190 ezer DVD lemezt postáznak a havi 670 ezres megrendelői körnek. A DVD-ket kölcsönzőként adják ki, és postán kapják vissza.
Ha a Netflix által továbbított lemezek átlagosan 8 gigabájtnyi adatot tartalmaznak, az annyit tesz, hogy csak ez az egy cég naponta 1500 terabájtot küld szét a felhasználóinak.
Változóak a becslések arra nézve, hogy az USA-ban az internet naponta mekkora adatmennyiséget továbbít. A San Francisco-i RHK piackutató cég szerint ez a szám meghaladhatja a 4000 terabájtot, miközben Odlyzko professzor szerint csak 2 ezer terabájtról lehet szó.
Napi 1,5 millió eladott lemez
Természetesen nem csak a Netflix foglalkozik a DVD kölcsönzéssel, ilyen még a CafeDVD, a QwikFlicks és a DVD Avenue. A Video Store szakmai folyóirat úgy becsüli, hogy az egész országban a kölcsönzéseken túl 1,5 millió DVD-t adnak el az interneten érkező, illetve telefonos megrendelés alapján. Ezeket szintén a FedEx vagy más csomagküldő szolgáltatás segítségével juttatják célba.
David Farber, a Pennsylvania egyetem számítástechnikai kutatója, aki ott állt a korai internet bölcsőjénél, és maga is Netflix vásárló, annak a véleményének adott hangot, hogy az internet rövid távon képtelen lesz beérni a DVD okozta adatrobbanást.
"Évekbe is beletelhet, míg meglesz a megfelelő sávszélesség" - jelentette ki Farber. Szerinte a számítógépén videózó felhasználó a DVD minőségére vágyik, és nem akar egy "2x2 pixeles" foltra bámulni, ami az interneten keresztül ma lehetséges.