Paulina
16 °C
20 °C

150 milliárdért kelt el a legnagyobb független játékfejlesztő cég

2007.10.15. 12:30
855 millió dollárért vette meg a sportjátékairól, a Simsről és a Need for Speedről ismert Electronic Arts játékkiadó a kanadai-ausztrál BioWarePandemic játékfejlesztő stúdiót. A rajongók pánikhangulatban.

Bono nagyot kaszál

A világ legnagyobb játékkiadója, az amerikai Electronic Arts bejelentette, hogy 855 millió dollárért (150 milliárd forint plusz egy kis apró) felvásárolja az egyik leghíresebb és legnagyobb független játékfejlesztő céget, ami a kanadai BioWare és az ausztrál Pandemic Studios összeolvadásából jött létre 2005-ben. Az Elevation Partners befektetőcég (vezetőségében ott ül többek között Fred Anderson, az Apple egykori pénzügyi igazgatója és a U2-frontember Bono) által finanszírozott szuperstúdió jellemzően a hardcore játékosok rétegét megcélzó, eredeti ötleteken alapuló, sokáig készülő, nagy költségvetésű játékokkal foglalkozik.

Oda a függetlenség

Az EA a Star Trek Borgjához hasonlóan
olvasztja magába a fejlesztőcégeket

A kanadai csapat szerepjátékokkal nyert szakajtónyi Év Játéka díjat: fantasyben a Baldur's Gate-sorozattal és a Neverwinter Nightsszal, sci-fiben a Knights of the Old Republickal szereztek milliónyi rajongót, míg az ausztrálok az akciójátékok terén vitézkedtek a Star Wars Battlefronttal, a Mercenaries-sorozattal, a Full Spectrum Warriorral és a Destroy All Humans!-szel. A függetlenségét megtartó, de az Elevationtől százmillió dolláros nagyságrendű tőkeinjekciót kapó ikerstúdió (valójában sosem dolgoztak együtt egyetlen játékon sem, csak a menedzsment volt közös) érdekes kísérlet volt az óriáskiadók által uralt játékpiacon, ahol a növekvő fejlesztési költségek miatt a független fejlesztők sorra kénytelenek beolvadni valamelyik nagy istállóba.

Futószalag vagy a kreativitás diadala?

A mostani üzlet azért is váltott ki nagy vihart a játékrajongók között, mert az Electronic Arts általában a felvásárolt fejlesztőkkel pontosan ellentétes üzletpolitikát folytat: az alkalmi játékosok széles rétegét célozza meg, és évenkénti folytatásokkal sajtolja ki a lehető legtöbb pénzt a birtokában levő licencekből. Lehet azonban optimistán is nézni az üzletet, elvégre az EA is hajlandó néha szabad kezet adni a fejlesztőinek (például a nagy várakozással övezett Crysis vagy a Spore esetében), és a cég birtokában levő licencek az újonnan érkezett tehetségek kezében (például a Gyűrűk ura a szerepjáték-specialista kanadaiaknál) valóban arannyá változhatnak.