Ericsson-Nokia : 0-1

2001.01.30. 16:54
A mobiltelefonok értékesítése miatt tavaly elszenvedett 16,2 milliárd svéd koronás (1,68 milliárd dolláros) veszteséget látva Kurt Hellström, az Ericsson igazgatótanácsának elnöke meghúzta a vészféket. A mobilrészleg átkerül az amerikai Flextronics-hoz, a konszern eddigi beszállítójához. Az Ericsson ezentúl kizárólag a kutatás-fejlesztés, a design, az értékesítés és a marketing kérdéseire fókuszál.
Külsősök gyártják ezentúl az Ericcson telefonokat
Mialatt a finn Nokia rekordokat döntő forgalom és 30 százalék feletti részesedés mellett folyamatosan erősítette vezető szerepét a mobilkészülékek piacán, a harmadik helyezett Ericsson számára rémálommá vált az amerikai Motorola lekörözésére tett kísérlet.

Svédország legnagyobb ipari konszernje több éven keresztül mindent arra tett fel, hogy ledolgozza a Nokia előnyét. De a "Make Yourself Heard" reklámszlogen kevéssé volt hatásos a Nokia által használt "Connecting People" ellen, és átgondolatlanra sikeredett a svédek modellpolitikája is.

Hellström a pénzügyi mérleg ismertetésekor elismerte, hogy az Ericsson hatalmas befektetések árán olyan termékek gyártásába fogott, amelyek nem voltak versenyképesek. 'A modelljeink túl igényesek voltak. A piac az egyszerűbbet és olcsóbbat kereste. Ez pedig fájdalmas árcsökkentésekre kényszerített bennünket' - jelentette ki az egyik rádióadónak tett nyilatkozatában Hellström. A másfél évvel ezelőtt a cég vezetésével megbízott csúcsmenedzserben a mobilrészleg megmentőjét látták, de az ágazat mégis folyamatosan veszteséggel működött.

A piac nem az igényeset, hanem az olcsót kereste
Az Ericsson közleménye szerint a Flextronics átveszi a Brazíliában, Malajziában, Svédországban és Nagy-Britanniában működő mobiltelefon-gyártó üzemeket, és a Virginia állambeli egység egy részét. Ezzel egyidőben az Ericsson megegyezett a tajvani GVC-vel a legolcsóbb (entry level) mobilkészülékek fejlesztésének és gyártásának kihelyezéséről. E kategória alatt a tömegtermelés egyszerű készülékeit értik.

A Flextronics-szal kötött szövetség révén javítható a gazdaságosság és rugalmasan változhat a termelés. Az Ericsson határozott szándéka, hogy a mobiltelefonok piacának meghatározó szereplője marad - jelentette ki Jan Wäreby, a Consumer Products Division vezetője. Az új felállásban megalapozhatják a mobilágazat nyereséges működésének feltételeit. Az Ericsson arra számít, hogy a világszerte 2000-ben eladott 405-415 millió mobilkészülékkel szemben az idén 500-540 millió példány kel majd el.

A konszern nincs veszélyben

Hogy a konszern nem ingott meg, azt az Ericsson a mobiltelefon-hálózatok terén elért sikerének köszönheti. Ebben az üzleti szegmensben a nettó nyereség tavaly 73 százalékkal 16,4 milliárd koronáról 28,7 milliárd koronára nőtt.

A Flextronics veszi át a teljes mobilrészleget
A jövőt mégsem szemlélheti a cégvezetés felhőtlen optimizmussal. A mobilkészülékek terén végzett erőteljes átszervezések költségei miatt a konszern az első negyedévben nem számít egyáltalán nyereségre.

A mobiltelefon-rendszerek területén is sötét felhők gyülekeznek, számítani kell a mobil-boom lassulására. Ezen a területen az erősödő konkurencia miatt ugyanarra az árnyomásra kell számítani, ami a mobiltelefonok piacán évek óta jelen van - értékelte a helyzetet a svéd televízió kommentátora, amikor élőben közvetítették a legfontosabb svéd ipari vállalkozás sajtótájékoztatóját.



  • Tippek
  • Hírek