Az egyetemes szolgáltatások körébe tartozik az, hogy az ország egész területén biztosítani kell olyan hozzáférést, ami lehetőséget ad belföldi és nemzetközi hívások, faxüzenetek és adatátviteli hívások kezdeményezésére és fogadására, illetve internet-hozzáférésre, legalább 9600 bit/s sebességű adatátviteli sebességgel. Szintén ebbe a körbe tartozik a nyilvános fülkék fenntartása az előírt lefedettséggel, az előfizetői névjegyzék elérhetővé tétele, valamint a tudakozói szolgáltatások nyújtása.
Az NHH közleménye szerint az egyetemes szolgáltatók, a Magyar Telekom Rt., a Hungarotel Rt., az Invitel Rt., az Emitel Rt., és a Monortel Rt. támogatási kérelmét azért nem fogadta el a hatóság, mert a társaságok beadványai nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak sem formai, sem tartalmi szempontból.
Az Egyetemes Elektronikus Hírközlési Támogatási Kassza az NHH határozata szerint fizethet támogatást a 2004-ben nyújtott egyetemes szolgáltatások után. Az öt vezetékes szolgáltató együttesen mintegy 2 milliárd forintos támogatási összeget igényelt a kasszától.
Az egyetemes szolgáltatást nyújtó társaságoknak a kasszától igényelt támogatás kiszámításakor a nettó elkerülhető költségek módszertanával, az előnyök és hátrányok figyelembevételével bizonyítaniuk kell, hogy az egyetemes szolgáltatás nyújtása többlet költségeket jelent a számukra.
Jelen esetben azonban a közlemény szerint a szolgáltatók csak a hátrányokat mutatták ki beadványaikban, míg a szintén kimutatandó előnyöket nem. A benyújtott adatok a jogszabályi követelményekkel ellentétben auditálva sem voltak.
Az elutasító határozatok tervezeteivel a kassza öt szolgáltatóból álló ellenőrző testülete - a Magyar Telekom Rt. és a Hungarotel Rt. külön véleményével - egyetértett.