Mit jelent ez? Egyrészt valóban kedvezőtlen befektetési körülményeket jelent. Másrészt közelebbről, azt jelenti hogy egy Münchenig kitolt Közép-Európában egyelőre nem lehet megcsinálni azt, amit Észak- és Dél-Amerikában, vagy Ázsiában meg lehet: a klíma nem alkalmas egy olyan profi internetes vállalkozás túlélésére, amely egybemarkolná a régió országait.
|
Az internet nem töri át a határokat, mert túl nagyok a különbségek. Itt fociznak, ott hokiznak. A jobboldali kormányok csak a jobboldali kormányokkal állnak szóba. Akiben nincs zsigeri gyűlölet a szomszédos országgal szemben, az is legalább drukkol, hogy ott nagyobb legyen az infláció, hogy beelőzzünk a GDP-vel. Nem értjük, nem érdekeljük egymást. Pedig annak esélye, hogy Közép-Európa egységesülve az Európai Unió részévé válik körülbelül akkora, mint amekkora egy régiót átfogó internetes oldal túlélése. Arra persze, hogy az internet állapotát a középtávú és kolbász szagú jövőben szélesebb körben mércének tekintik majd, nem tennék nagyobb összeget.
Viszonyerdő
Az a fontos, hogy vannak mások, akik mégis erre fogadtak. Eltalálták. Nem helyi befektetők voltak, hanem amerikaiak, akik egy zuhanóban lévő léghajóról hozták ide a pénzt, abban a reményben, hogy az fialni kezd. A helyi viszonyok (esetünkben több helyi viszony, tehát viszonyokk) megismeréséhez és megváltoztatásukkal kapcsolatos elképzelések objektív értékeléséhez olyan mélylélektani tapasztalatok lennének szükségesek, mint egy disznókat szállító pótkocsis IFA elhaladásának közvetlen közelről való megtekintése, Torgyán József egy beszédének meghallgatása, királytemetés, vagy kishatárátlépés.
|
"A helyi viszonyok megismeréséhez olyan mélylélektani tapasztalatok
lennének szükségesek, mint egy disznókat szállító pótkocsis IFA
elhaladásának közvetlen közelrõl való megtekintése, Torgyán József egy
beszédének meghallgatása, királytemetés, vagy kishatárátlépés."
| |
A Globopolis reklámkampányának részletesebb értékelésétől tartózkodnék, az mindenesetre kikívánkozik, hogy tavaly novemberben olyan méretű reklámkampányt indítottak, amely valahol szem elől tévesztette a piac méretét és az oldal növekedési lehetőségeit. Ebben pedig nem csak itt szokás belebukni, hanem Amerikában is.
Míg a helyi oldalak a helyi piac erőviszonyainak megfelelően kezdtek el zenélni, a határon túli programok kurkászása nem vált széles körben népszerűvé. Közép-európa kulturális élete korántsem olyan izgalmas nekünk, mint egy amerikainak, mi tudjuk miért hova megyünk: Bécsújhelyre koncertért, Prágába sörért, satöbbi. A kizárólag helyi konkurencia elleni felálláshoz, egy nagy kampány nem biztos, hogy elég. Leátlagolva mondjuk úgy: tűrhetetlenül veszteséges.
5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!