További Üzlet cikkek
Nem árakkal versenyeznek
A hazai notebookpiacon növelték részesedésüket azok a kevésbé neves gyártók, akik a nagy áruházláncokon keresztül képesek elérni a kis irodai és otthoni felhasználókat. A nagy márkák - Hewlett-Packard, Fujitsu-Siemens, Acer, IBM stb. - azonban továbbra is őrzik piaci dominanciájukat, 75-77 százalék körüli részesedésükkel. A kemény árverseny azonban a neves gyártókat is olcsó készülékek piacra dobására kényszerítette. A magyar noteszgéppiacon egyre lassul az áresés üteme, és a jövőben már nem várható számottevő árcsökkenés, tette hozzá az IDC munkatársa.
Hasonló véleményének adott hangot Deme Csaba, az Albacomp Rt. kereskedelmi és marketing vezérigazgató-helyettese is. Jelenleg már nem annyira a notebookok ára, hanem sokkal inkább az ár-érték arány változik. Ugyanazon az áron egyre jobban felszerelt, nagyobb tudású gépek kaphatók a piacon, mondta el Deme Csaba.
A notebookpiacon a magyar cégek közül a legjelentősebbnek számító székesfehérvári központú Albacomp notebook piaci részesedésének megduplázására készül az idén, közölte a Világgazdasággal Deme Csaba. A vállalat tavaly kilenc hónap alatt - a cég 2003 áprilisában kezdte meg a saját összeszerelésű noteszgépeinek forgalmazását - 3600 gépet értékesített 650 millió forint értékben, amivel 5,2 százalékos piaci részesedést szerzett. Az idén szeptember végéig 4500 saját notebookot adtak el, és terveik szerint az év végére 10 százalék körülire növelik piaci részesedésüket.
Teljesítmény, mobilitás
A hazai fogyasztók elsősorban a nagy teljesítményű, az asztali személyi számítógépek kiváltására alkalmas készülékeket keresik, bár kezd megjelenni a piacon a mobilitás iránti igény is. Ezt támasztja alá az is, hogy az idén ősszel már érezhető növekedést tapasztaltak a vezeték nélküli internetezésre is alkalmas, Intel Centrino technológiával ellátott gépek értékesítésében, tette hozzá az Albacomp vezérigazgató-helyettese.
Az asztali gépek kiváltásából adódik, hogy vásárláskor az elsődleges szempont a teljesítmény és a képernyő mérete. Ezt követik a beépített multimédiás funkciók, csak ezek után következik a megjelenés, azaz a készülék súlya, látványa.
Világviszonylatban is gyorsan bővül a notebookpiac, amelynek hátterében az áll, hogy egyre inkább csökken a különbség az ár és teljesítmény vonatkozásában az asztali és a hordozható számítógépek között.