További Üzlet cikkek
Kína mellett kilenc nem OECD-tagország érte el a legnagyobb ráfordítás-növekményt a 2000-2005 közötti időszakban, de az OECD-átlagnál jobban szerepeltek a kelet-európai OECD-országok, köztük Magyarország is. Ahogyan Lotz Károly OECD-nagykövet a sajtótájékoztatón fogalmazott, az IKT "az emeltyű szerepét tölti be" ezekben az országokban. Magyarország világviszonylatban a 16. helyen áll az IKT-szektor növekedését tekintve, az első tizenöt helyen tizenhárom nem OECD-tagország szerepel. Még jobban állunk az IKT részesedése terén a teljes exportból: ezen a téren csak Korea szerepelt jobban az OECD statisztikáiban. Ugyanakkor Graham Vickery, az OECD információtechnológiai munkacsoportjának vezetője szerint Magyarország "kevésbé sikeres" a kutatásfejlesztés, a digitális közszolgáltatások és a digitális tartalomfejlesztés terén.
Globális trendek
Az IKT-ipar az összes üzleti érték több mint 9 százalékát adja és 14,5 millió embert foglalkoztat az OECD országokban: új erőre kaptak a legjelentősebb IKT-cégek, melyeknek bevételei a 2001-2002-es nagyfokú visszaesések után már több mint 20 százalékkal meghaladják a 2000-es számokat. A 250 legnagyobb IKT-cég a teljes piac több mint 50 százalékát lefedi: a magyar cégek közül csak a Magyar Telekomot sorolják ide. A fúziók és felvásárlások is növekvő tendenciát mutatnak a szektorban: a határokon átívelő, az IKT-szektort célzó ügyletek értéke 2005-ben 47 százalékkal nőtt, az összes fúzió és felvásárlás 20 százaléka ebben a szektorban zajlik a világon.
A munkaerőpiacon gondot okozhat, hogy az OECD által vizsgált elemzések szerint a foglalkoztatottak akár 20 százalékát is érintheti az IKT-alapú kiszervezés. "A foglalkoztatottak 20 százaléka olyan feladatokat végez, és olyan beosztást tölt be, amely adott esetben bármely földrajzi helyről elvégezhető" - áll a jelentésben. Az ilyen típusú szolgáltatások IKT-alapú globalizációja azt jelenti, hogy ezeket a feladatokat jóval költséghatékonyabb kiszervezni például Indiába vagy Kínába, ahol jóval olcsóbb a munkaerő, mint az OECD tagországaiban. India és Kína exportjának már ma is 6,5 százalékát teszi ki a számítógépes és informatikai szolgáltatások, valamint az egyéb üzleti szolgáltatások exportja.
Feltörekvő technológiák
A jelentés elemzi a digitális tartalomipari tendenciákat is, és összefoglalóan arra a következtetésre jut, hogy a szórakoztató felől a kereskedelmi alkalmazások felé tolódik a tartalomszolgáltatás, és a digitális tartalom előretörése megkérdőjelezi a fennálló, nem digitális értékláncok létjogosultságát. A web 2.0 jelenséggel, vagyis a felhasználók mint tartalomelőállítók belépésével kapcsolatban egyelőre szkeptikus a szervezet, "az még kérdéses, hogy ez egy tartós jelenség vagy pusztán múló divat lesz" - fogalmaz a jelentés.
Feltörekvő technológiai alkalmazásokként definiálja a jelentés a mindenütt jelenlévő hálózatokat, amelyek lehetővé teszik személyek és tárgyak valósidejű, például az egyre olcsóbb RFID-chipek segítségével történő nyomon követését, az információ tárolását és feldolgozását. Ide sorolja a természeti katasztrófa-elhárítási és előrejelzési technológiákat - például a korai cunami figyelmeztetőrendszereket - is, amelyekre 2005-ben 170 milliárd dollárt költöttek. De feltörekvő technológia a web 2.0 és ezen belül a blogok is, melyekből 2006 közepén 50 millió létezett.