További Üzlet cikkek
Mára alaposan megváltozott a kép. Az e-piacterek gyakorlati működése egyáltalán nem az elméleti modelleket követte, a legtöbb piactér bevételei a vártnál lényegesen lassabban növekedtek, a dot-com részvények árfolyamának összeomlása után a befektetők hátat fordítottak az e-piactereknek is.
Nagy remények
A piacterekkel kapcsolatban leggyakrabban hangoztatott nézet szerint az új kereskedési forma legfőbb előnye abból adódik, hogy kiiktatja a hagyományos ellátási láncot: A disztribútoroknak és más közvetítőknek nincs helye ebben a rendszerben. A piactérhez, mint elosztási csomóponthoz közvetlenül kapcsolódó vevők és eladók koncepciója azonban figyelmen kívül hagyta, hogy számos olyan termék, szolgáltatás létezik, amelyekhez a "közvetítők" komoly értéket képesek hozzáadni.
Ma már látszik, hogy ingatag a piacterek másik alapköve, az árak átláthatósága is. Miközben az árak összehasonlíthatósága, és az ajánlatok közti gyors keresés alapvetően a vevőket helyezte erősebb pozícióba, a beszállítók megnyeréséhez a legtöbb piactér nem rendelkezett ilyen meggyőző érvekkel. A kellő számú eladó hiánya ugyanakkor a vásárlók számára is kétségessé tette a piacterek használhatóságát.
A független piacterek üzleti modelljében az elsődleges bevételi forrást a tranzakciós díjak jelentették. Szinte valamennyi ilyen piactér azt tervezte, hogy a későbbiek folyamán további, nagy értékű áll szolgáltatásokkal áll elő. A forgalom tervezettnél jóval lassabb növekedése és az újabb befektetői források elapadása azonban sok piacteret nehéz helyzetbe hozott.
Variációk egy témára: e-piactér modellek
A Gartner Research az elektronikus piactereket három csoportba sorolja: A nyilvános B2B e-piacterek (Bublic Business-to-Business E-Marketplaces) iparági, földrajzi vagy más hasonló alapon, kereskedési céllal hozza össze a vevőket és az eladókat. A tranzakciós szolgáltatásokon kívül rendszerint tartalomszolgáltatást és további értéknövelt szolgáltatásokat is nyújtanak.
A magán e-piacterek (Private E-Marketplaces) egyetlen egységet (vállalatot) kapcsolnak össze annak üzleti partnereivel. A mágán piactér előnye, hogy a vállalat úgy optimalizálhatja üzleti folyamatait, hogy közben nem kell partnerségi viszonyba kerülnie versenytársaival.
E-piactér konzorciumok (Consortia E-Marketplaces) Egyetlen iparágba tartozó szereplők alkotják, akiknek célja a kereskedelmi partnerek közötti együttműködés elősegítése. (Rendszerint több nagy vállalat tulajdonában állnak.)
Mára bebizonyosodott, hogy éppen a kezdetben az "igazi" megoldásnak kikiáltott nyilvános (független) piacterek nehezen boldogulnak. Nem csak az eladókat nehéz meggyőzni a belépés előnyeiről, de sokszor a vevőknek sem jelentenek elegendő vonzerőt az "átlátszó" árak. Többségük számára legalább ilyen fontos volna, hogy ismerjék azt, akitől vásárolnak.
A közeljövőben várhatóan folytatódik majd a nyilvános e-piacterek halódása. A jelenlegi 1500 ilyen gyűjtőhelyből leginkább azoknak van esélye az életben maradásra, amelyek valamilyen speciális üzleti funkciót (pl. pénzügy, logisztika) szolgálnak ki. A jóval kisebb számú, mintegy 100 e-piactér konzorcium egy része azért nem roggyant még meg, mert a bennük résztevő tehetős vállalatok képesek voltak nagyobb összegekkel megtámogatni őket. A Gartner szakértői szerint viszont a jövőben a magán e-piacterek jelentős növekedése várható. Ennek oka, hogy a nagy vállalatok egyre szorosabban ellenőrizni kívánják ellátási láncukat.
Újabb jóslatok
A tranzakciók által fenntartott, neutrális e-piacterek modellje a jövőben várhatóan a B2B kereskedelem perifériájára szorul. Úgy tűnik, le kell mondani az olyan megoldásról, amelynek segítségével minden, egy helyen elintézhető. A jövőben az eredeti piactérmodellek hibrid variánsainak megvalósulása várható. Ezek a megoldások a hagyományos ellátási lánc kiiktatása helyett a teljes ellátási láncra kiterjedő kollaboratív kereskedelemre épülnek. A kollaboratív kereskedelem komoly kihívást jelent a közepes és kisvállalkozások számára. Gyakran komoly erőfeszítésre van szükségük ahhoz, hogy bekapcsolódhassanak az e-piacterek munkájába. A teljes értéklánc bekapcsolása ugyanakkor várhatóan felgyorsítja majd az e-piacterek elfogadását. A Gartner előrejelzése szerint 2005-ra 500-nál is több vállalat vesz részt majd vevőként vagy eladóként az e-piactereken.
Forrás: Dotkom Internet Consulting