További Üzlet cikkek
Az információk központi gyűjtése hagyományosan az erre szakosodott munkatársak, a könyvtárosok, vagy a külsős kutató cégek feladata. Az internet azonban megváltoztatta a korábbi szokásokat. Ma a szellemi dolgozók (knowledge workers) 68 százaléka maga kíván a hírek, értesülések között tájékozódni.
A feladat meglehetősen összetett, hiszen egyidejűleg a következőkkel kell megbirkózni:
- A rendelkezésre álló információk felmérése
- Az információk minőségének, hitelességének, megbízhatóságának megállapítása
- A nehezen fellelhető információk felkutatása
- A felmerülő alternatívák közti döntés
Hiába próbálják meg azonban a vállalatok a tudnivalókat egy helyre összegyűjteni (például valamilyen hírügynökségtől megvásárolni) a dolgozókat az intraneten keresztül, kontrollált formában "táplálni", a felhasználók 79 százaléka az interneten keres szabadon elérhető információt munkájához. A feladat tehát úgy behozni az internetről származó anyagokat a cég falain belülre, hogy közben a dolgozók mentesüljenek a keresés terheitől, de mégse veszítsék el önállóságukat.
Megoldást egy olyan vállalati portál létrehozása jelentheti, mely képes egy helyen összegyűjteni a szervezet számára nélkülözhetetlen belső és, illetve a webről származó, jól megválasztott dinamikusan változó külső információkat.
Hatékony intranet
Az első lépés az adott témában az interneten fellelhető anyagok feltérképezése. A szerkesztők felelősége természetesen igen nagy, mert miközben meg kell védeni a felhasználót az információ-túlterheléstől, ügyelni kell arra is, hogy semmi fontos ne maradjon ki.
Az információ szűrése és tematikus szűkítése (targetálás) teszi a rendszert használhatóvá. Az általánosan használt böngészőeszközök és keresők szakmai információk behatárolásához nem elég pontosak.
A szakmai felhasználóknak a gyors és hatékony keresőkre van szüksége. A weben elérhető keresők a professzionális felhasználók számára indifferens oldalakat is megtalálnak. További gondot jelent, hogy akár hetekbe is beletelhet, amíg a kereső-robotok indexelnek egy-egy fontos üzleti hírforrást.
A megoldás: news aggregation
A Moreover sikere az úgynevezett dinamikus információ alkalmazásában rejlik. A folyamatosan frissített információ-koktél ugyanúgy tartalmazza a tekintélyes gazdasági lapok híreit, mint a szakmai pletykákat, spekulációkat, kommentárokat.
A Morover filozófiája alapvetően különbözik a portálok és intranet hálózatok által régebb óta előszeretettel használt sajtóügynökségi (syndicated content) anyagoktól. Míg ugyanis azok kész tartalmat szállítanak az olvasóknak, addig a Morover az olvasókat viszi a keresett információkhoz. (Mindez természetesen erősen csökkenti az intranet fejlesztők-szerkesztők kontrollját, hiszen az olvasó a linkeket követve a belső hálózatból a nyilvános internetre lép ki.)
Miután tehát az intranetbe integrált külső tartalom használatával, minimális fejlesztési költséggel sikerült csökkenteni a felhasználók keresésre fordított idejét, sikerült erősíteni a vállalati intranettel kapcsolatos felhasználói lojalitást, már "csak" az a feladat, hogy sikerüljön a dolgozókat hasznos, belső információkkal ellátni.
Forrás: Dotkom Internet Consulting