További Üzlet cikkek
Jó negyedévet zárt az Apple hardver-üzletága, a legújabb statisztikák szerint nemcsak az iPhone-ok fogytak az elvárható mértékben, de a Macintoshokra is nagy volt az érdeklődés. Az előző év hasonló időszakához képest 16 százalékkal nőtt a számítógépek forgalma, ezzel az Apple piaci részesedése 6,3 százalékosra nőtt. Ilyen eredménnyel viszont már dobogós az Egyesült Államokban a gyártó: a Dell az első 28 százalékkal, második a HP 24,3-mal, de a Toshiba 5,2 százaléka már csak a negyedik, a Gateway 5,2 százaléka csak az ötödik helyhez volt elég. A világpiacon viszont már a HP szerezet meg az elsőséget, a Dell folyamatos leszakadását nem sikerült megállítani.
Gyengülnek, erősödnek
Az amerikain piacon 5 millió pc-t adott el a harmadik negyedévben a Dell, ami közel öt százalékos gyengülést jelent, miközben a HP 17 százalékos erősödés után 4,35 millió gépet szállított le. A harmadik helyen tanyázó Apple 1,13 millió Macintosht cipelt ki a Store-okba, a Gateway 14 százalékos gyengülés után 865 ezer gépet adott el.
Világszerte 67 millió gépet adtak el három hónap alatt, ami 15 százalékos erősödést mutat. A növekedés elsősorban a hordozható gépeknek volt köszönhető, jól mentek a laptopok és az subnotebookok is. Az asztali gépek forgalma azonban csökkent, főleg az Egyesült Államokban.
A HP 13,1 gépet adott el világszerte, ezzel a piac 20 százalékát szerezte meg, második a Dell 10,2 millió géppel, a harmadik, negyedik és ötödik helyet meg az Acer, a Lenovo és a Toshiba szerezte meg. Az Acer elképesztő hajrába kezdett az utóbbi időszakban, egy év alatt 59 százalékkal növelte eladásait a cég.
Az IDC jelentése szerint a hazai piacon is fordulat várható. Az elemzőcég úgy számol, hogy 2007-ben több hordozható gépet adnak majd el Magyarországon, mint amennyi asztali konfigurációt. A negyedéves felmérésből kiderült, hogy 2006 harmadik negyedéve óta a laptopok eladásai szinte folyamatosan meghaladják az otthoni gépekét. Figyelemfelkeltő szám az is, hogy az asztali konfigurációk forgalma 20 százalékkal csökkent egy év alatt, míg a hordozható gépek iránti kereslet másfélszeresére nőtt. Az év első félévében 200 ezer eladott számítógépre már 120 ezer notebook fogyott.
Átalakulás
Fauszt Gábor, az IDC elemzője szerint a dinamikus növekedés mögött egyrészt a kis és középvállalatok állnak, a mobilitás iránti igény talán ebben a szegmensben a legnagyobb. A magyarországi vállalatok azzal is igyekeznek növelni hatékonyságukat, hogy egyre intenzívebben használják ki a mobil munkavégzés nyújtotta előnyöket. A nagyvállalati szegmensben is megfigyelhető az előretörés, költségtakarékossági okokból ugyanis egyre preferáltabb a távmunka.
Fauszt Gábor véleménye szerint a mobil
szélessávú szolgáltatások terjedése és a mobilszolgáltatók kapcsolódó előfizetési
akciói úgyszintén segítik a notebook eladásokat, sőt, amint a vezeték nélküli
internet-hozzáférés ára eléri a vezetékesét, egy további erős keresleti
hullámra lehet számítani. A vezeték nélküli helyi hálózatok terjedése is
serkentőleg hat, ugyanis a munkahelyen belüli rugalmasabb munkavégzés mellett a
bevezetési és bővítési költségei is kisebbek a vezetékes LAN-nál.
Érdekes módon - a megszorítások ellenére - az otthoni felhasználók súlya is nő.
Ennek legfőbb oka, hogy a gyártók és a nagy áruházláncok versenye erős árletörő
hatással bír, melynek köszönhetően a hordozható pc-k átlagára az elmúlt év
során mintegy tíz százalékkal csökkent. Az otthoni felhasználókra jellemző,
hogy leginkább az olcsó modelleket keresik, és az áruházak aktuális akciói
erősen befolyásolják döntéseiket. A notebookok vásárlása mellett szól az is,
hogy teljesítményük mára versenyképes az asztali számítógépekével, sőt a
háztartásokban már egyfajta státusszimbólumnak is számítanak.
Ami a jövőt illeti, a notebookpiacon továbbra is folytatódik a dinamikus
áresés. Az eladott darabszám átlagos éves növekedési üteme meghaladja a 12
százalékot, és 2011-re várhatóan már évi félmillió notebook talál majd gazdára
itthon az elemzők szerint. A bővülést a növekvő teljesítmény, a tovább csökkenő
árak, valamint a vállalati és az otthoni szegmensben egyaránt erősödő mobilitás
iránti igény fogja hajtani.