Móric
14 °C
17 °C

Magyarországon is több laptop fogy, mint asztali gép

2007.10.18. 15:00
Világszerte erősödtek a laptop-eladások, már a magyar piacon is jobban fogynak a hordozható gépek. Az Egyesült Államokban a Dell a legerősebb gyártó, második a HP, harmadik az Apple. Világszerte azért magasan vezet a HP.

Jó negyedévet zárt az Apple hardver-üzletága, a legújabb statisztikák szerint nemcsak az iPhone-ok fogytak az elvárható mértékben, de a Macintoshokra is nagy volt az érdeklődés. Az előző év hasonló időszakához képest 16 százalékkal nőtt a számítógépek forgalma, ezzel az Apple piaci részesedése 6,3 százalékosra nőtt. Ilyen eredménnyel viszont már dobogós az Egyesült Államokban a gyártó: a Dell az első 28 százalékkal, második a HP 24,3-mal, de a Toshiba 5,2 százaléka már csak a negyedik, a Gateway 5,2 százaléka csak az ötödik helyhez volt elég. A világpiacon viszont már a HP szerezet meg az elsőséget, a Dell folyamatos leszakadását nem sikerült megállítani.

Gyengülnek, erősödnek

Az amerikain piacon 5 millió pc-t adott el a harmadik negyedévben a Dell, ami közel öt százalékos gyengülést jelent, miközben a HP 17 százalékos erősödés után 4,35 millió gépet szállított le. A harmadik helyen tanyázó Apple 1,13 millió Macintosht cipelt ki a Store-okba, a Gateway 14 százalékos gyengülés után 865 ezer gépet adott el.

Világszerte 67 millió gépet adtak el három hónap alatt, ami 15 százalékos erősödést mutat. A növekedés elsősorban a hordozható gépeknek volt köszönhető, jól mentek a laptopok és az subnotebookok is. Az asztali gépek forgalma azonban csökkent, főleg az Egyesült Államokban.

A HP 13,1 gépet adott el világszerte, ezzel a piac 20 százalékát szerezte meg, második a Dell 10,2 millió géppel, a harmadik, negyedik és ötödik helyet meg az Acer, a Lenovo és a Toshiba szerezte meg. Az Acer elképesztő hajrába kezdett az utóbbi időszakban, egy év alatt 59 százalékkal növelte eladásait a cég.

Az IDC jelentése szerint a hazai piacon is fordulat várható. Az elemzőcég úgy számol, hogy 2007-ben több hordozható gépet adnak majd el Magyarországon, mint amennyi asztali konfigurációt. A negyedéves felmérésből kiderült, hogy 2006 harmadik negyedéve óta a laptopok eladásai szinte folyamatosan meghaladják az otthoni gépekét. Figyelemfelkeltő szám az is, hogy az asztali konfigurációk forgalma 20 százalékkal csökkent egy év alatt, míg a hordozható gépek iránti kereslet másfélszeresére nőtt. Az év első félévében 200 ezer eladott számítógépre már 120 ezer notebook fogyott.

Átalakulás

Fauszt Gábor, az IDC elemzője szerint a dinamikus növekedés mögött egyrészt a kis és középvállalatok állnak, a mobilitás iránti igény talán ebben a szegmensben a legnagyobb. A magyarországi vállalatok azzal is igyekeznek növelni hatékonyságukat, hogy egyre intenzívebben használják ki a mobil munkavégzés nyújtotta előnyöket. A nagyvállalati szegmensben is megfigyelhető az előretörés, költségtakarékossági okokból ugyanis egyre preferáltabb a távmunka.

Fauszt Gábor véleménye szerint a mobil szélessávú szolgáltatások terjedése és a mobilszolgáltatók kapcsolódó előfizetési akciói úgyszintén segítik a notebook eladásokat, sőt, amint a vezeték nélküli internet-hozzáférés ára eléri a vezetékesét, egy további erős keresleti hullámra lehet számítani. A vezeték nélküli helyi hálózatok terjedése is serkentőleg hat, ugyanis a munkahelyen belüli rugalmasabb munkavégzés mellett a bevezetési és bővítési költségei is kisebbek a vezetékes LAN-nál.

Érdekes módon - a megszorítások ellenére - az otthoni felhasználók súlya is nő. Ennek legfőbb oka, hogy a gyártók és a nagy áruházláncok versenye erős árletörő hatással bír, melynek köszönhetően a hordozható pc-k átlagára az elmúlt év során mintegy tíz százalékkal csökkent. Az otthoni felhasználókra jellemző, hogy leginkább az olcsó modelleket keresik, és az áruházak aktuális akciói erősen befolyásolják döntéseiket. A notebookok vásárlása mellett szól az is, hogy teljesítményük mára versenyképes az asztali számítógépekével, sőt a háztartásokban már egyfajta státusszimbólumnak is számítanak.

Ami a jövőt illeti, a notebookpiacon továbbra is folytatódik a dinamikus áresés. Az eladott darabszám átlagos éves növekedési üteme meghaladja a 12 százalékot, és 2011-re várhatóan már évi félmillió notebook talál majd gazdára itthon az elemzők szerint. A bővülést a növekvő teljesítmény, a tovább csökkenő árak, valamint a vállalati és az otthoni szegmensben egyaránt erősödő mobilitás iránti igény fogja hajtani.