Szökőnap
4 °C
9 °C
Index - In English In English Eng

Ötmilliárdos támogatást kap a lefagyott Ügyfélkapu

2009.01.21. 12:00
Kedd este, az adóbevallás határidejének napján nem működött az Ügyfélkapu oldala, a magyarorszag.hu. Baja Ferenc ezzel párhuzamosan bejelentette, hogy a rendszer sikeres, és ötmilliárdos uniós támogatásból fejlesztik tovább.

Kedden este fennállásának legsúlyosabb üzemzavarát élte át a kormányzati informatikai rendszer, az Ügyfélkapu. Január 20 az év egyik legfontosabb adózási határideje, összesen hétféle adó bevallásához az utolsó lehetőség; minden egyes határidő után beérkező bevallás után akár százezer forint bírság is kiróható a késésben levő könyvelőre. Az Ügyfélkapu elérése kedden késő délután kezdett akadozni, majd estére teljesen instabillá vált, volt hogy egy órán át egyáltalán nem volt elérhető a magyarorszag.hu oldal, volt hogy csak a feltöltés nem működött. A telefonos ügyfélszolgálat is elérhetetlenné vált a rengeteg reklamáló miatt. Nagyjából éjfélre állt helyre a rend, bár azt azóta nem árulták el az illetékesek, hogy szoftverhiba, hardveres probléma, vagy egyszerűen a túlterhelés okozta a több órás kiesést.

Ilyen esetekre egy kormányrendelet írja elő, hogy a határidőt egy nappal ki kell tolni, így a bevallásokat külön igazolás nélkül 2009. január 21-én éjfélig lehet beadni.

Néhány órával az összeomlás előtt Baja Ferenc, az állami informatikáért felelős államtitkár közel ötmilliárd forintos idei fejlesztést jelentett be az Ügyfélkapu 2 projekt megvalósítására, és nagy sikerként könyvelte el az általa irányított eddigi kormányzati informatikai rendszerfejlesztéseket - írta meg az IT Café.

A 2008 márciusában megkezdett, EU-pénzből finanszírozott projekt elérkezett a fizikai megvalósítás szakaszába, és a tervek szerint 2009. december 1-jével megkezdi működését az Ügyfélkapu 2. Az új generációs oldal már önállóan fog működni, azaz különválik a Magyarország.hu portáltól. A sajtótájékoztatón Baja Ferenc kiemelte, hogy az Ügyfélkapu esetében a legfontosabb tényező a felhasználók bizalma, amivel felméréseik szerint nincs is probléma (ez persze még az esti nagy összeomlás előtt történt).

Felmerült az ügyfélazanosítás, és a biztonsági rendszerek fejlesztése is, bár az államtitkár mindenkit megnyugtatott: az Ügyfélkaput fennállása óta még nem érte támadás. A következő években viszont várható, hogy az elektronikus TAJ-kártya használatával változhat majd a belépések kontrollálása. Arra viszont továbbra sincs elfogadható válasz, hogy miért nem lehet a belépésnél a bankoknál már jól bevált kétszintű jelszavas (a második szint az SMS-ben érkező, korlátozott ideig használható kód) megoldást választani legalább azoknak, akik saját adataik védelmében ezt a plusz procedúrát önként felvállalják.