További Üzlet cikkek
Hogyan jött létre a Vertu?
A cég alapítói közé tartozom, 1998 környékén odamentünk a Nokiához a terveinkkel, és nem zavartak el minket, hogy ez őrültség. Talán egy kicsit megelőztük a korunkat, de elmondhatjuk magunkról, hogy elsőként készítettünk luxusmobilt. Két éven át csak tanultunk, meglátogattunk mindenkit, akit tud valamit a luxus világáról.
Kiket látogattak meg? Apró manufaktúrákat kis olasz városokban?
Kis cégeket, órakészítőket, autógyártókat, olyanokat, akik a legmagasabb minőségű termékeket gyártják. Nagyon jók voltunk a mobilok tömeges gyártásában, és nagyon szép prémium mobilokat is tudtunk gyártani. A Nokia könnyen tud szebb készüléket gyártani, ami mondjuk 600 euró helyett 1000 euróba kerül. Mi viszont teljesen új területre akartunk belépni, ezért titokban külön céget indítottunk, és csak az igazgatótanács tagjai tudták, hogy min dolgozunk. Felvettünk embereket a Forma-1 világából, rakétatudóst, órakészítőket, ékszerészeket.
Azt olvastam, hogy a készülékekben legalább négyszáz különféle alkatrész van. Ezeket mind maguknak gyártják le?
Semmit sem a boltok polcáról veszünk le, még a csavarokat sem. Egyedül a nyomtatott áramkörök vannak a Nokiától. Nagy-Britanniában, Hempshire mellett tervezzük és rakjuk össze mindegyik terméket, de az alkatrészek máshonnan jönnek. Kisebb cégek a partnereink, mert mindenből kis mennyiséget rendelünk. Egy olyan vállalatnál, ahol milliókat gyártanak le egy termékből, csak a nullákat számolják a csekk végén. Nekünk viszont olyan mesterekre van szükségünk, akik órákon át csak azzal foglalkoznak, hogy egy alkatrész rendben a helyére kerüljön.
Hogyan vágnak bele egy teljesen új Vertu készítésébe?
Egy egész csapat keres új anyagokat és megoldásokat. Teljesen szokatlan helyekre is elmegyünk, például légi bemutatókra, mert előkerülhet olyan katonai technológia, ami érdekes, de az ára miatt nem hasznosítják. Szerencsére nálunk az alapanyag a legfontosabb, és annyiba kerül, amennyibe kerül. Amikor megvannak a kész tervek, számítógépen megépítjük az egész terméket, és szimuláljuk, hogy mi történik, amikor leesik, átmennek rajta, vagy nagy hőnek van kitéve. Mindezt még azelőtt, hogy egyetlen darabka zafírhoz vagy aranyhoz hozzáértünk volna. Egy termék kifejlesztése két évet vesz igénybe, ami sokkal hosszabb, mint amit egy átlagos mobil megtervezésére szánnak.
A tervezésben mi a legnehezebb?
Különféle kihívások vannak. Ezen a telefonon [előveszi a sajátját] az egész előlap zafír. Gyönyörű anyag, teljesen karcmentes, és ez nem csak egy drága üveg. Kétezer fokon kell növeszteni egy magkristályról, és a kristály nagyjából két hét alatt nő meg húsz centiméteresre. Elég kemény anyag, ezért gyémánttal kell feldarabolni. A végeredmény egy teljesen karcmentes anyag, ami könnyen törik.
Ha ezt a telefont ledobnám, akkor egyszerűen eltörne?
Ha nem lenne rendesen rögzítve a zafír. Itt jön a számítógép szerepe, ebben van a különlegességünk. Megfelelően kell használni az anyagokat. A szimulátorban látszik, hogy a ledobott mobilon lökéshullámok futnak végig. De készítünk nagy sebességű videókat is, ledobjuk a mobilokat, és felvesszük videóra. Így ellenőrizni lehet a szimuláció és a valóság közti összefüggést. Elég fájdalmas, hogy emiatt össze kell törnünk néhányat, de amikor végre nem törnek össze, akkor tudjuk, hogy jól vannak összerakva. Emellett az is gond, hogy az ékszerészeink nem szoktak hozzá a mérnöki gondolkodáshoz. Az ékszernél nem számítanak a 0,001 milliméteres pontatlanságok, de egy mobilnál mindennek pontosan illeszkednie kell. Egyébként az is hetekig tart, amíg a berakott gyémántokat szépen sorba rendezik.
Mit gondol az új trendekről, az érintőkijelzőkről? A gazdagok nem vágynak divatos mobilra?
Az Apple lenyűgöző dolgot csinált, de mi teljesen más területen játszunk. A technológia persze számunkra is elérhető.
Elképzelhető, hogy a fogyasztói trendek hatással lesznek a luxustermékekre?
A jövőben talán igen. Most úgy látom, hogy ez egy érdekes új technológiai lépés, és elképzelhető, hogy tíz év múlva az Apple is gyárt majd telefont gombbal, és mi is érintőkijelzővel. Nem igazán foglalkozunk a műszaki fejlődéssel. A kezemben lévő modell például elég egyszerűnek tűnik, de van benne push email, négy gsm- és két 3G-sáv, wifi és bluetooth. Vannak fontosabb technológiák, és az ügyfeleink kívánságlistáján a dizájn az első. És könnyű beleesni abba a hibába, hogy az ember túl hamar alkalmaz egy technológiát. Meglehet nézni, hogy a mobilokban milyenek voltak az első kamerák.
Hogyan keresnek új dizájnötleteket? Például ha beindul az űrturizmus, készítenek űrturistáknak való mobilt, űranyagokkal?
El kellene jönnie a megbeszéléseinkre, ez jó ötlet. Frank Nuovo, a kreatív igazgatónk tervezett is valamit egy űrturizmussal foglalkozó cégnek, de nem a Virginnek, hanem valamelyik riválisának. Kell ehhez a munkához valamilyen megszállottság, akkor lesz karaktere a terméknek.