További Üzlet cikkek
A "minden kezdet nehéz" igazsága az e-kereskedelemre is érvényes. Az FVF ellenőrzéseinek sajnálatos tapasztalata, hogy az elektronikus kereskedelem területén érintett vállalkozások jelentős része nincs tisztában a rájuk vonatkozó jogszabályokkal, ráadásul sok esetben még az engedély is hiányzik. Alapvető hiányosság, hogy a cégek kiemelkedő többsége nem rendelkezik a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal - mint engedélyezési hatóság - által kiadott nyilvántartási számmal. Ezek a cégek kifejezetten magas rizikót jelentenek a vásárlóknak is, mivel tevékenységük szinte követhetetlen.
2. A szolgáltató lakcíme, székhelye, telephelye
3. A szolgáltató elérhetősége, különösen elektronikus levelezési címe
4. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által vezetett nyilvántartási szám
5. A szolgáltató adószáma
6. A szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai
7. A fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételei
8. A szolgáltató azon címe, ahol reklamálni lehet
9. A nyolcnapos elállás joga, annak feltételei, gyakorlásának módja és következményei
10. A szavatosság, illetve a jótállás feltételei, valamint a teljesítést követően igénybe vehető kiegészítő szolgáltatások (alkatrészellátás, javítószolgálat) biztosítása
Száz webáruházat ellenőriztek
Az üzletekkel kapcsolatos alapvető elvárásokon kívül nagyon fontos, hogy a fogyasztók biztonsága a kereskedelemnek ebben a speciális ágában is szavatolva legyen. Ezért az e-kereskedelem során kötött fogyasztói szerződésekre az úgynevezett távollévők között kötött szerződésekről szóló kormányrendelet érvényes, amely a fogyasztók számára több kedvezményt is tartalmaz a hagyományos kereskedelemhez képest.
Ezek közül kiemelkedik a vétel utáni nyolcadik nappal záródó feltétel nélküli elállás. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztó indoklás nélkül visszaküldheti a terméket, s a kereskedőnek a vételárat legkésőbb a lemondást követő harmincadik napig vissza kell fizetnie. Amennyiben a fogyasztót erről a jogáról nem tájékoztatták, akkor a nyolc nap a tájékoztatást követően indul.
Az elektronikus kereskedelem ellenőrzése során a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2004-ben száz internetes áruházat vett nyilvántartásba. A vizsgálat alapján egyértelmű, hogy a legtöbb kifogás a nyilvántartási szám és az elállási joggal kapcsolatos tájékoztatás hiánya volt. A számos probléma, a magas kifogásolási arány, a magas piaci elvárások miatt folyamatosan ellenőrzik az elektronikus kereskedelem területét és bővítik az adatbázist - ígérik a fogyasztóvédők.