Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Megvan a forgalmi dugók tudományos ellenszere

2018.08.03. 12:22

Egy nemzetközi kutatócsoport megtalálta a jövő forgalomirányításának hatékony és igazságos módszerét, amellyel csökkenthető az utak terheltsége. A Nature hasábjain megjelent tanulmány a dinamikus útdíj koncepcióját vázolja fel, amelyben azok az autósok fizetnek többek, akik miatt megtelnek az utak.

A német és amerikai kutatók szerint ezzel elkerülhetők lennének a forgalmi dugók és nagyobb védelmet élvezne a környezetünk. Csupán annyit kell tenni, hogy valósi időben, az aktuális forgalmi terheltség alapján kell kiszabni az úthasználati díjakat, figyelembe véve persze azt is, hogy az adott járműnek milyen kibocsátási értékei vannak, mennyire szennyezi a levegőt.

Pénzben is mérhető a forgalmi dugók hátránya, Németországban például 80 milliárd euróra teszik a teli utak által okozott gazdasági veszteség mértékét a 2017-es évre.

„Most azok az autósok, akik miatt forgalmi dugók alakulnak ki, pontosan ugyanannyi útdíjat fizetnek, mint akik egyáltalán nem vesznek részt ebben” - érvelt Axel Ockenfels, a tanulmány egyik szerzője, aki szerint nem fair ez a gyakorlat. Ha az útdíj a forgalom mértékétől függ, és csúcsidőszakban drágább lenne autóba ülni, többen választanának alternatív útvonalakat, vagy más időpontban ülnének a volán mögé.

Elvileg rendelkezésünkre áll a megfelelő technológia, amivel megvalósítható a dinamikus útdíj kiszabása, és adatelemzéssel előre megjósolható, hogy mikor lesz az átlagosnál nagyobb a forgalom. A titkosítási módszerek is elég kiforrottak ahhoz, hogy személyes adatok begyűjtése nélkül megoldják a forgalom optimalizálását.

Jobbra tarts!

A tudósok olyan merész tervekkel is előálltak, hogy plusz díjat lehetne kiszabni a belső sávok használatára a többsávos utakon, és akkor gyorsabban lehetne haladni.

Ilyen vad tervek láttán persze rögtön beindul az ember fantáziája, például hogy a záróvonalakat szabadon értelmező motorosokat, a sebességhatárokat és előzési szabályokat felfogni képtelen autósokat is automatikusan kiszabott extra díjakkal lehetne terhelni a közúti kockázatok növelése címén, elvégre a legdurvább forgalmi dugók a balesetek miatt alakulnak ki.

(TechXplore)