Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

Az utolsó simításokat végzi a SpaceX az űrhajóján

2018-08-14T003947Z 838837943 RC18B37DCC00 RTRMADP 3 SPACE-SPACEX
2018.08.15. 11:22

Alig két héttel azután, hogy a NASA bemutatta azt a kilenc űrhajóst, akik elsőként repülhetnek majd a Boeing és a SpaceX saját fejlesztésű űrhajóival a Nemzetközi Űrállomásra, Elon Musk űripari cége bemutatta, hol tart az emberes Dragon fejlesztése. A sajtótájékoztatón végre kézzel fogható közelségbe került a NASA évek óta húzódó Commercial Crew Development programjának egyik eredménye, aminek köszönhetően magáncégek bevonásával újra amerikai földről indulhat amerikai űrhajós a Nemzetközi Űrállomásra (utoljára 2011-ben, az utolsó űrsiklóküldetés során történt ilyen).

Ha nem jön közbe semmi, akkor 2019 áprilisában a NASA két űrhajósa, Bob Behnken és Doug Hurley tesztelhetik először élesben a SpaceX Crew Dragon űrhajóját. Mindketten tapasztalt asztronauták: Doug Hurley 2009-ben járt először az űrben és ő volt az utolsó űrsiklóküldetés (STS-135) alatt az Atlantis pilótája, Bob Behnken pedig ugyancsak kétszer repült, az STS-123 és az STS-130 űrsiklóküldetések specialistája volt.

A hétfői kaliforniai bemutatón a sajtó képviselői találkozhattak a SpaceX-szel három éve együtt dolgozó űrhajósokkal, megismerkedhettek az új űrhajóval (egy szerelés alatt lévő verzióval, egy teljes életnagyságú makettel és szimulátorral is) és láthatták a SpaceX által kifejlesztett űrruhát, amiben az ISS-ig tartó utat teszik majd meg az űrhajósok a Dragonban. Az újságírók az űrhajó belsejét is megtekinthették, benne az űrhajósok iránymutatásai alapján kifejlesztett ülésekkel, konzolokkal, navigációs berendezésekkel.

Az Engadget beszámolója szerint – és hát a képek is erről tanúskodnak – ég és föld a különbség az űrsiklók kijelzőkkel és kapcsolókkal zsúfolt pilótafülkéje és a Crew Dragon szinte spártaian üres, letisztult belső tere közt. Gyakorlatilag nincs más benne mint négy ülés, és egy három érintőképernyővel és néhány kapcsolóval felszerelt vezérlőpult a két középső ülés előtt. Mivel a Dragon jószerével teljesen automatikusan teszi meg az utat és kapcsolódik az ISS-hez, ennél többre jelenleg nincs is szükség.

A meglehetősen dizájnos űrruháról megoszlanak a vélemények, vannak akik szerint a biztonsági szempontok fontosabbak, mint hogy jól nézzen ki a felszerelés, míg mások (így a SpaceX szakemberei is) azt hangsúlyozzák, hogy az űrruhát ugyancsak az űrhajósok közreműködésével fejlesztették, és a starttól a dokkolásig tartó úton tökéletes védelmet nyújt majd viselőjének. (Itt érdemes megjegyezni, hogy a képeken is látható szűk kezeslábas nem űrsétára való, csak az űrhajó belsejében viselik majd a Crew Dragon utasai, és arra az esetre nyújt védelmet, ha valami hiba folytán például lecsökkenne a kabinban a légnyomás, vagy teljesen elszökne a levegő.)

Az űrhajó ember nélküli első tesztjére (Demo-1) várhatóan még idén novemberben sor kerül, aztán ha végeznek az utolsó simításokkal is, jöhet az áprilisi főpróba. (A Commercial Crew program másik ágán, a Boeing CST-100 Starliner űrhajója ettől kissé elmaradva 2019 elején repül majd először emberek nélkül, és 2019 júniusában tesztelik majd először a NASA űrhajósai.)

Nyitókép: Mike Blake/Reuters

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?