Albert, Lipót

Vasat és titánt rejt egy ultraforró bolygó légköre

2018.08.15. 20:12

Vasat és titánt rejt egy bolygó légköre: a KELT-9b jelű gázóriás 650 fényévnyi távolságra van a Földtől, és egyike az úgynevezett ultraforró Jupitereknek – közölték szerdán a Berni és a Genfi Egyetem kutatói.

Ultraforró Jupitereknek nevezik a csillagászok azokat a Naprendszeren kívüli bolygókat (exobolygókat), amelyek a Jupiterhez hasonlóak, illetve nagyon forró központi csillaguk és a hozzá való kis távolság miatt maguk is olyan forróak, mint egy csillag – írja az MTI.

Korábban rejtély volt a kutatóknak, pontosan milyen is lehet egy ilyen szuperforró gázóriás légköre. Ezúttal azonban sikerült a svájci kutatóknak a KELT-9b légkörében vas és titán jelenlétét kimutatni gáz formában. Eredményeikről a Nature folyóiratban számoltak be.

A felfedezés alapjául szimulációk szolgáltak, amelyeket a Kevin Heng vezette kutatócsoport nemrég az Astrophysical Journal szaklapban mutatott be.

A szimulációk eredménye szerint a KELT-9b légkörében lévő legtöbb molekula atomi formában van jelen

– mondta Heng.

A szélsőségesen magas hőmérséklet hatására a részecskék összeütköznek, kémiai kötések szabadulnak fel, a molekulák egyes atomokra esnek szét, részben ionizálódnak is – tette hozzá Daniel Kitzmann, a Berni Egyetem tudósa.

A szimulációk alapján a berni kutatók megállapították, hogy az ultraforró gázbolygók légkörében atomi vas mutatható ki. A Genfi Egyetem kutatóinak pedig valóban sikerült a gőzzé vált vas kimutatása, ráadásul egy úgynevezett tranzit megfigyelése révén: a KELT-9b a Földről nézve elhaladt központi csillaga, a KELT-9 előtt. A tranzit során a csillag fénye a gázbolygó légkörén át látható, és speciális műszerek segítségével elemezhetővé válik. Ebből tudtak a csillagászok a légkör összetételére következtetni.

"Heng csapatának elméleti jóslatával már csak követnünk kellett a kincses térképet" – mondta Jens Hoeijmakers, a tanulmány egyik szerzője. A vas mellett a titán jelenlétét is kimutatták a KELT-9b légkörében.

Eddig a szakértők abból indultak ki, hogy az exobolygók légköre egy olyan környezetben, mint amilyenben a KELT-9b is van, teljesen elpárologna. A most vizsgált gázóriás valószínűleg elég nagy tömegű ahhoz, hogy ellenálljon ennek.

Ez a bolygó egy egyedülálló labor annak tanulmányozására, hogyan fejlődnek az intenzív csillagsugárzás mellett létező atmoszférák

– mondta David Ehrenreich, a Genfi Egyetem munkatársa.

Az újonnan megszerzett ismeretek segítenek annak megismerésében is, milyen körülmények uralkodhatnak a távoli csillagrendszerekben lévő bolygókon.