Albert, Lipót

A világ legrégebbi barlangrajza egy hashtagre hasonlít

2018.09.12. 20:20

A világ legrégebbi rajza leginkább egy hashtagre hasonlít.

- döbbentek rá a kutatók a dél-afrikai Tű-foktól keletre lévő Blombos-barlangban található 70 ezer évnél is régebbi okkerrajz láttán. Ez a hasonlóság abban áll, hogy a vöröses árnyalatú krétával szilkrétre rajzolt minta több párhuzamos vonalból áll, amelyek egymást keresztezik.  A vonalak a kő szélén hirtelen megszakadnak, ami arra utal, hogy a rajz valószínűleg nagyobb felületet foglalt el, és elképzelhető, hogy összetettebb volt.

Elemzések és kísérletek alapján a szakértők feltételezik, hogy a rajzokat egy hegyes okkerdarabbal készítették. A kutatásokat Christopher Henshilwood, a Bergeni Egyetem és Luca Pollarolo, a Genfi és Witwatersrand Egyetem tudósa vezetésével végezték, az eredményeket a Nature folyóiratban publikálták (a tanulmányt az MTI szemlézte).

A kő körzetében talált homokszemcsék korát 79-75 ezer évben határozták meg a kutatók, ami 30 ezer évvel idősebb az eddig legidősebbnek tartott barlangrajznál.

A Blombos-barlangot 1991 óta kutatják, és már több olyan szenzációs leletre bukkantak itt, amelyek a 70-100 ezer évvel ezelőtti emberi kultúrák szemtanúi voltak, köztük nyílhegyekre és átszúrt, vörös krétával színezett csigaházakra.

Henshilwood és kollégái 2002-ben már bemutattak két okkerdarabot, amelyeken hasonló kettőskereszt-minta látható, abban az esetben azonban a mintát karcolták, nem rajzolták.

A mostani lelet azt bizonyítja, hogy a Homo sapiens korai képviselői Dél-Afrikában különböző anyagokkal és technikákkal készítettek grafikus mintákat. Abban egyelőre nem értenek egyet a tudósok, hogy ezek a minták pusztán a dekorálást szolgálták vagy jelentéssel bíró szimbólumok voltak.