Aliz

Megalkották a legjobban összecsomózott molekulát

2018.09.12. 16:44

Viszonylag új dolog a tudományban a molekulák összecsomózása, a kutatók csak egy évtizede foglalkoznak ilyesmivel, de bizonyos értelemben elértek nagy eredményeket. A Machesteri Egyetem kutató például a legösszetettebb összekapcsolt molekulát hozták létre, és erről cikket írtak a Nature Chemistry című tudományos lapba.

A tanulmány csupán azt részletezi, hogy miként sikerült létrehozni ezt a bonyolult csomót, de hogy mire használható, arról a kutatóknak fogalmuk sincs. Néhány vegyész azonban jó kihívást talált abban, hogy egyre összetettebb csomókat hozzon létre, szóval még sok hasonló eredményre számíthatunk.

Arra például biztosan jók ezek a csomók, hogy Guinness-rekord szülessen belőlük, mint abból a korábbi munkából, amelyben a világ legkisebb Dávid-csillagát hozták létre.

Igényelt némi munkát a 324 atomból álló molekulasor csomóba fűzése. A kutatók hat szállal vágott bele, mindegyiknek egy alkéncsopot volt a tetején, és három bipiridilcsoport volt középen. Hat vasion tartotta ezeket a helyükön, amiket később eltávolítottak, és létrejött a kilenc kereszteződésből álló csomó. Létrehoztak egy másik molekuláris csomót is, ami három egymásba kapcsolódó nyolcasból áll.

Abban bíznak a kutatók, hogy ők is megtalálják majd a különféle molekuláris csomók felhasználási területét, ahogyan a sziklamászók és a tengerészek is megtalálták a nekik hasznos speciális csomókat.

(Phys.org)