Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Bemutatkozott a gyűrű szövetsége a Photokinán

NAK 6252
2018.09.25. 23:43

Szerdán nyílik a nagyközönség előtt a kölni Photokina, a világ egyik – ha nem a – legrangosabb fotótechnikai szakkiállítása, ami a fényképezőgépek és a hozzájuk kapcsolódó roppant szerteágazó piac legforróbb trendjeinek ütőerén tartja rajta ujjait. A legnagyobb gyártók előszeretettel mutatják be itt legújabb, gyakran még csiszolás alatt álló fejlesztéseiket, jövő évi csúcstermékeiket, nagyszabású közép- és hosszútávú terveiket.

A kedd délelőtti sajtónapon hat nagy márka rukkolt elő újdonságaival.

A Kölnmesse hatalmas sajtóközpontja csordultig megtelt szakújságírókkal és iparági képviselőkkel (a hazai sajtómezőnyből magát Soltész Rezsőt – igen azt a Soltész Rezsőt –, a Profi Foto Video magazin főnökét szpottoltuk), akik mind a Sony, a Leica, a Panasonic, a Fuji, a Canon és a Nikon prezentációira vártak. Nem teljesen állja meg a helyét az analógia, de a sorrend a Sziget Fesztiválok nagyszínpados fellépőinek fontossági, avagy erősorrendjéhez fogható: aki a Canon vagy Nikon rajongójaként a két nagy japán cég mondanivalójára kíváncsi, csak az előzenekarok tiszteletteljes meghallgatása után kezdheti rázni a haját.

Az analógia igazán azért nem pontos, mert az utóbbi évek fotóipari fejleményei azt mutatják, hogy az előzenekarok már jó ideje szorongatják a két nagy mamut tökeit, ahogy a Szigeten is okoznak bőven kellemes meglepetést a nagyszínpad délutáni fellépői, és csalódást a húzónevek.

A Leica és a Panasonic egymást követő sajtókonferenciái megmutatták, hogy milyen erős konkurenciát jelenthetnek a kisebb, de sok tekintetben potensebb cégek a sokáig egyeduralkodó Canon-Nikon párosnak, főleg ha össze is fognak. A Leica bemutatója pedig ez utóbbit hangsúlyozta leginkább.

App és S3 a Leicától

A füstgépek ugyan nem mentek, de némi feszültségkeltő zene, a kivetítőn ketyegő visszaszámlálás 00:00-ra ugrása után maga Mattias Harsch, a Leica vezérigazgatója csapott a húrokba. Nagy általánosságban beszélt a patinás német cég jövőbeni terveiről, arról, hogyan akarja a Leica forradalmasítani a mobileszközök és a kamerák közötti interfészt, hogyan szélesítik a cég profilját új – többek között full frame-es – termékekkel, és hogy milyen szolgáltatásokkal szállnak be a tükör nélküli cserélhető objektíves fényképezőgépek (MILC) piacára. A nagyfőnök mondandóját aztán Stefan Daniel, a Leica fotótermék divíziójának globális igazgatója, valamint Stephan Schulz, a professzionális Leica kamerarendszerek termékmenedzser igazgatója bontotta ki.

A már említett interfész nem más, mint a már javarészt elkészült, még tesztelés alatt álló "Leica Fotos" nevű mobilapp, ami hamarosan elérhető lesz mindenki számára, a türelmetlenek pedig jelentkezhetnek bétatesztelőnek. A bemutatott screenshotok alapján egyszerűen kezelhetőnek tűnő app féltucatnyi alapvető funkciót ad a fotós kezébe, hogy Leica kameráját mobiltelefonjával összekösse. Az app szinte az összes aktuális Leica digitális kamerát támogatja, így lehetőség nyílik a kamerák telefonos távvezérlésére, az elkészült képek telefonra másolására, majd az ott helyben szerkesztésükre, részletes utómunkára és a képek megosztására.

Az app után a fő és főleg kézzelfogható Leica-bejelentés a középformátummal dolgozó Leica-lojális fotósoknak okozhat szívdobogást: jövő tavasszal jön az S3, a Leica új, 64 megapixeles, masszív, időjárásálló fényképezőgépe. A MILC kamerák kereszttüzében piacra kerülő termék a videósoknak is érdekes lehet, mivel a teljes szenzorméretet kihasználó 4K felbontású, moziminőségű felvételeket tudnak majd vele készíteni.

A sokak által nem annyira kedvelt digitális keresőkkel ellátott MILC-ek felé kis odaszúrás volt, hogy Schulz külön hangsúlyozta, hogy az S3-ban továbbra is optikai kereső lesz. A közönség soraiban számos őszbe csavarodott fej bólogatott erre elégedetten. Az S3-hoz két új, nagy fényerejű Leica lencse érkezik majd tavasszal (az APO-Summicron-SL 35mm f/2 és az APO-Summicron-SL 50mm f/2), és rá egy évre még három.

A gyűrű szövetsége

De a Leica nagy dobása ezután jött csak: bemutatták a továbbfejlesztett L-bajonettet (L-Mount), azaz a kameraváz és a cserélhető objektívek közötti kapcsolatot biztosító fémgyűrűt, ami egyben három cég, a Leica, a Panasonic és a Sigma közti új, hármas szövetség, az L-Mount Alliance alapja is lesz.

Az L-Mount szabvány egy masszív, precíz, négy rögzítési pontjával nagy stabilitást nyújtó, 51,6 mm átmérőjű bajonett, amit először a 2014-es Leica T kamerán mutattak be. A kopásálló rozsdamentes acélból készülő L-bajonettet azóta jelentős mértékben továbbfejlesztették, finomították, illetve megújították, hogy ne csak a full-frame, de a kropos, azaz APS-C képérzékelőt alkalmazó fényképezőgépekkel is lehessen használni. Az objektív és a szenzor közötti rövid, mindössze 20 mm bázistávolságnak köszönhetően kompakt kialakítást tesz lehetővé, ami a széles látószögű objektívek fejlesztésénél jön jól. A bajonett tíztüskés elektronikus csatlakozófelülete a fényképezőgép és az objektívek közti kapcsolatért felel, lehetővé téve az objektívek csipjeiben is az esetleges firmware-frissítést.

A stratégiai együttműködést képviselve Andreas Kaufmann, a Leica felügyelőbizottságának elnöke, Jamaki Kazuto, a Sigma vezérigazgatója és Kitagava Junicsiro, a Panasonic egyik ügyvezető igazgatója jelent meg, a technológiai szinergiák kiaknázása, a piaci pozíciók erősítése érdekében az L-Mount jelszót tűzve a zászlóra.

Hogy ez mit jelent a fotósok, videósok szemszögéből?

Úgy tűnik, hogy rendszerszinten teljes lesz az átjárhatóság a három cég termékei közt, többek között azzal az ígérettel, hogy a Sigma művészi objektívjei ugyanúgy megállják majd helyüket a Leica- és a Panasonic-vázakon, mint a Leica legmagasabb színvonalú lencséi, köszönhetően annak, hogy a Leica megosztja és közösen használja a két japán céggel az új, L-Mount szabványt. Azaz lényegében azt mondhatjuk, hogy az L-gyűrű szövetségéhez csatlakozó fotósoknak, legyenek amatőrök, középhaladó műkedvelők vagy profik, sokkal szélesebb fényképezőgép- és objektívválaszték áll majd ezután a rendelkezésükre, nem kell egyetlen márkára korlátozniuk magukat. A Photokinán elhangzottak szerint kijelenthető, hogy a három cég erre alapozott stratégiával próbál a tükör nélküli fényképezőgépek egyre növekvő piacán boldogulni. (Az együttműködésből az objektíveket gyártó Sigma profitálhat elég sokat, a rövid bázistávolságú MILC-ekhez fejlesztendő, széles spektrumot felölelő objektívparkkal.)

Jön a full frame Lumix MILC

A közös sajtóbemutató után beindultak a füstgépek, és újabb visszaszámlálás után a Panasonic immár önállóan állt az újságírók elé, hogy bemutassa azt, amire igazán számítani lehetett, a cég új full frame-es MILC fényképezőgépét, a Lumix S-et. Jamane Juszoke, a cég képalkotási üzletágának igazgatója "fantasztikus termékhíreket" ígért, mind a fotósoknak, mind a videósoknak. Rövid, de annál büszkébb történeti áttekintés után (idén százéves a Panasonic; 17 éve működnek együtt a Leicával; kategóriateremtőként tíz éve dobták piacra a világ első tükör nélküli cserélhető objektíves gépét, a Lumix G1-et) jött is a bejelentés:

két teljes, 35 mm-es szenzorméretű MILC kamerát alkotott a cég, ezzel bővítve a full frame MILC-ek egyelőre szegényes kínálatát.

Az új Lumix S-sorozat két tagja, a kettős képstabilizátoros S1R és az S1 a világon elsőként lesznek képesek 4K 60p/50p videók rögzítésére, ami egyebek mellett az új Venus képfeldogozó motornak köszönhető.

Mindkét gép a fentebb említett L-bajonettel kerül majd a nemzetközi piacra jövő év elején. A 47 megapixeles S1R lesz a drágább, hivatásos fotósoknak szánt kamera, míg a 24 megapixeles S1 – és most kénytelenek vagyunk a prezentáció szavait idézni – a "következő generáció hibrid videó- és fotókreatívjainak" szánt termék. Mindkét kamera digitális képkeresőt tartalmaz majd, ami az ígéret szerint minden eddiginél jobban megközelíti az emberi látás minőségét (amiben eddig az optikai keresők magasan verték a digitálisokat).

Mindkét kamerához masszív felépítésű, száz százalékig tömített vázat fejlesztettek, ami nemcsak időjárásálló, de hidegtűrő is. (Nulla fok alatt lelküket kilehelő kamerák, helló!) A gépekhez a Panasonic tovább bővíti a saját objektívjeinek választékát: 2020-ig több mint tíz új lencsét mutatnak majd be, elsőként egy 50 mm/f1.4 fix fókuszú objektívet, egy 24-105 mm alapzoom objektívet és egy 70-200 mm teleobjektívet is.

Amiért valószínűleg sok fotós nyála fog csorogni, az a Leicával közös fejlesztés alatt álló Leica DG Vario-Summilux 10-25 mm F1.7 zoomobjektív. Az objektív azért lesz nagy szám (merthogy vélhetően az lesz), mert a világon elsőként lesz képes a legnagyobb, 1.7-es rekesznyílással zoomolni a teljes fókusztávtartományban.

Hogy mindez mire lesz elég a Sony, a Fuji, a Canon és a Nikon ellenében, amik kedden ugyancsak csupa nagy bejelentést tettek (100 megapixeles középformátumú kamera a Fujitól; EOS R full frame MILC a Canontól; az általunk már tesztelt, ugyancsak full frame MILC, a Z7 a Nikontól; a Sony 12 új objektívje az Alpha MILC-ekhez), az a jövő év zenéje.

Az Index nem tudósíthatna a Photokináról a Panasonic segítsége nélkül. A cég állta a kölni utazás és szállás költségeit, a cikkeink tartalmára  azonban  nincsenek befolyással.