Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Egyetlen mérnök megmentette az Ubert a buktától

2018.10.02. 09:03

Hosszú ideje pereskedik egymással az önjáró autók technológiái miatt az Uber és a Waymo (a korábban Google név alatt futó autós projekt), mert az utóbbi azt állítja, hogy a riválisa ellopott egy rakás általa szabadalmazott megoldást. Mindkét oldalról jogászok és szakértők hada sorakozott fel, de végül egyetlen mérnök rendet teremtett a káoszban - sikerült bebizonyítania, hogy a Waymo szabadalma a lézeres szenzor (lidar) használatával kapcsolatban nagy részt érvénytelen.

Az amerikai szabadalmi hivatal a perben hivatkozott 56 állítás nagy részét - három kivételével - érvénytelenítette, mert a Waymo

  • ismételten megpróbálta szabadalmazni azt, amit a lidar hardverének gyártója, a Velodyne már levédett
  • lehetetlen dolgokat próbált szabadalmazni
  • „varázslatot” próbált levédeni

Eric Swildens, a mérnök, akin ez az egész elbukott, örült a szabadalmi hivatal döntésének, mert szerinte nem találták fel mindazt, amire a Waymo azt állítja, hogy feltalálta. Persze ettől még nem lesz kamu a Waymo működése, a cégnek rengeteg szabadalma van az önjáró autók működésével kapcsolatban.

A szabadalombitorlási ügy véletlenül pattant ki, amikor a Waymo egyik mérnöke véletlenül felkerült a címzettek közé egy levelezésben, amely az Uber és az egyik beszállítója között zajlott. Ebből kiderült, hogy az Uber ugyanolyan áramkört használ a lidarjában, mint amilyet a Waymo szabadalmazott. Ezt az ügyet 2018 februárjában elsimították, az Uber áttervezte a lidarját, és 245 millió dollárnyi értéket adott a Waymónak. Most viszont úgy tűnik, fölösleges volt az áttervezés.

Az a legizgalmasabb az egészben, hogy Swildensnek semmi köze nincs sem a Waymóhoz, sem az Uberhez, sem a Velodyne-hoz. Egy kisebb felhőszámítással foglalkozó startupnál dolgozik, és puszta érdeklődésből figyelt fel a vitatott szabadalomra. Túl egyszerűnek találta a Waymo áramkörét, és meglepődött, hogy nem létezett a szabadalmazás előtt.

És kiderült, hogy létezett. Erre a saját pénzéből elköltött 6000 dollárt, amire a Waymo ellentámadásba lendült, még több szakértőt sorakoztatott fel, és módosította a szabadalma diagramjait. Ebből lettek olyan képtelenségek, varázslatok, hogy egy ábra szerint az egyik vezetéken egyszerre két irányba kellett volna áthaladnia az áramnak, ami teljességgel lehetetlen.

Az ügyet tovább bonyolítja, hogy a Velodyne lidarral kapcsolatos szabadalmát is támadja egy rivális gyártó, a Quanergy, és előfordulhat, hogy az is érvénytelenné válik.

Bár a Waymo nem képes csodákra, a több száz - most még? - érvényes szabadalmának köszönhetően igen erős játékosnak számít az autóiparban, és  folytathatja az utat a teljesen önjáró autók kifejlesztéséig.

(Ars Technica)

Nincs másik valóság, nincs másik Index.
Támogasd a fennmaradásunkat!

https://index.hu/tamogatas