Albert, Lipót
3 °C
12 °C

A Facebook tudatosan verhette át a hirdetőit, több száz újságíró állása bánta

2018.10.23. 21:54

A Facebook hosszú időn át hibás adatokat közölt hirdetőkkel a videóik nézettségéről, pedig a cégnél már jó ideje tudtak a hibáról – állítja több érintett hirdető, amelyek együtt indítottak pert a Facebook ellen.

A videós tartalmak népszerűségének eltúlzása két fontos következménnyel is járt: egyrészt a hirdetőket hamis mérések alapján csábította át a Facebook más platformokról, másrészt a legtöbb médiacég a facebookos kiszolgáltatottsága miatt elkezdett a videókra gyúrni, az átállás pedig sok újságíró állásába került – írja az egy hete zajló balhét összefoglaló cikkében a Qubit.

A perelő hirdetők szerint a dolog már 2015 elején kezdett gyanússá válni, a Facebook mégis csak bő egy évvel később kezdett foglalkozni a panaszaikkal, és ezután is először megpróbálták a szőnyeg alá söpörni az ügyet. Ráadásul a felperesek által megszerzett belső dokumentumok szerint a Facebook még azután is a hibás számokat közölte, hogy a cégnél már tudtak a hibáról.

Akárhogy is, a Facebook saját becslése szerint ebben a hibásan mért időszakban 60-80 százalékkal magasabb megtekintési adatokat közöltek a hirdetőkkel. Ez se lenne kevés, de a hirdetők szerint jóval nagyobb tévedésről, 150-900 százalékos eltérésről van szó.

A média is megszívta

A történet másik szála, hogy a hibás mérések és a videók ezek alapján túlbecsült nézettsége miatt mindenki azt hitte, a videós tartalmaké a jövő, erre kell koncentrálnia annak, aki ki akar tűnni Facebookon – vagyis többek között minden médiacégnek. 2016 ezért a médiatrendek tekintetében mindig elsőként lépő Egyesült Államokban arról szólt, hogy szöveges tartalmat gyártó újságíróktól kezdtek megválni a cégek, hogy minél több videóst vehessenek fel. A váltás viszont egyáltalán nem jött be: a legbátrabb médiacégek jelentős visszaesést tapasztaltak a videók túlpörgetése miatt, amit újabb elbocsátások követtek. Az Atlantic becslése szerint így összesen több mint 350 újságíró vesztette így el az állását.

A Facebook tagadja, hogy csaltak volna, szerintük amint rájöttek a bakira, szóltak az illetékeseknek, és azóta amúgy is külső cég méri a videóik nézettségét. Akár tudtak a hibáról, akár nem, az ügy újabb szemléletes példája a Facebook – saját maga által rendszeresen el nem ismert – médiapiaci hatalmának, és intő jel a Facebookra utalt médiának is. A konkrét eset tanulsága pedig, hogy a Facebook korábbi állítása ellenére a videós tartalmak népszerűsége mégse ugrott olyan nagyot – ahogy ezt a Qubit által idézett több akkori felmérés is alátámasztja.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?