Hortenzia, Gergő

Mégis lehet oxigén alapú élet a Marson

000 17T746
2018.10.23. 18:09

A közvetlenül a Mars felszíne alatt található sós víz elég oxigénnel szolgálhat egy olyan mikrobiális élet támogatásához, amely évmilliárdokkal ezelőtt alakult ki és virágzott a Földön – írja az MTI.

A Nature Geosciences folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a Mars néhány pontján még akár az olyan primitív, többsejtű teremtményeknek is elegendő lehet az oxigén, mint a szivacsállatok. A szerzők szerint az eredményeik átírják a marsi élet lehetőségéről alkotott elképzeléseket.

A kutatók egészen mostanáig azt hitték, hogy a Marson előforduló csekély mennyiségű oxigén még a mikrobiális élet fenntartásához sem elegendő.

Sosem gondoltuk, hogy az oxigén szerepet játszhat a marsi életben, tekintve, hogy a légkörének mindössze nagyjából 0,14 százalékát teszi ki

– mondta a kutatást vezető Vlada Stamenkovic, a NASA bolygókutató intézete, a Jet Propulsion Laboratory munkatársa.

Az oxigénigényes (aerob) életformák a fotoszintézissel – a fény segítségével a szén-dioxid és a víz glükózzá és oxigénné alakításával – együtt fejlődtek ki a Földön. Az oxigén kulcsszerepet játszott az összetett életformák megjelenésében a 2,35 milliárd évvel ezelőtt bekövetkezett nagy oxigenizációs eseményt követően, amikor jelentősen megnőtt a Föld légkörének molekuláris oxigéntartalma.

A Föld azonban olyan mikroorganizmusoknak is otthont ad, például az óceán mélyén, melegforrásokban, amelyek megélnek oxigénszegény környezetekben. "Éppen ezért bármikor, amikor a marsi élet lehetőségéről gondolkodtunk, mindig anaerob életformák lehetőségét kutattuk" – magyarázta Stamenkovic.

A magas sókoncentráció segít, hogy a víz folyékony maradjon még nagyon alacsony hőmérséklet esetén is. A Mars felszíni hőmérséklete – különböző tényezőktől függően – mínusz 195 és plusz 20 Celsius-fok között mozog.

A mostani tanulmány során a kutatók először megnézték, hogy az oxigén hogyan oldódik sós vízben fagypont alatti hőmérséklet esetén, majd megbecsülték a Marson az elmúlt 20 millió évben végbement, illetve a következő 10 millió évben várható éghajlati változásokat. Mindezt összevetve aztán megnézték, hogy a Mars mely régióiban a legvalószínűbb a sósvíz-alapú oxigéntermelés, ami a későbbiekben segíthet meghatározni az újabb kutatások helyszíneit.

Borítókép: AFP PHOTO / NASA